7 tips til jobsamtalen

Du har wow'et din potentielle arbejdsgiver med dine kompetencer og ekspertiser og er nu klar til næste fase, som er interviewprocessen.

Vi har gjort det hårde arbejde og samlet stort set alle gratis online kurser. Så du kan opdatere dit CV med nye faglige kompetencer.

Hvis du er som de fleste, bliver du sikkert nervøs ved jobsamtaler. Men husk på at, du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. En god jobsamtale er en dialog, hvor hver side søger at lære mere om den anden. Du er en aktiv deltager i den proces, ikke kun et passivt offer.

Der er mange forskellige typer af interviews, og du vil opleve at de varierer fra stilling til stilling. Afhængig af hvor global virksomheden er, kan du opleve telefoninterviewet, den tekniske test, det personlige interview, panelinterviewet ... Der er så mange forskellige måder for en potentiel arbejdsgiver at gøre dig nervøs på.

Bare rolig. Det skal nok gå. Selv om der er mange forskellige typer af interviews, har vi samlet en liste med syv tips, der hjælper dig med at være mere forberedt og virke selvsikker uanset interviewet.

 

1. Lav din research

Trin 1 i at være godt forberedt er...ja, at forberede dig. Det betyder at læse om firmaet, dets industri, dets produkter, måske dets ledere og eventuelle nyheder om disse ting. Har virksomheden for nylig haft en skandale? Eller lige modtaget funding? Dette er alt samen ting, du bør vide, før du går ind til en samtale.

Et andet stykke forberedelse, du skal gøre, er at undersøge lønnen. Både for selve rollen, men også baseret på den grafiske lokation af virksomheden. Du kan ikke forvente en Københavner-løn for en stilling der ligger i Skive. Så undersøg det grundigt. Der er flere steder du kan undersøge lønnen. Jobindex tilbyder det og din fagforening tilbyder det med garanti også. Undersøg flere steder og gå ud fra gennemsnittet. Dette giver mulighed for at oprette nogle interne forventninger til, hvad rollen kan betale.

Før hver samtale skal du gennemgå al din research, så du bliver mere forberedt, når samtalen begynder.

I løbet af din forberedelse kan du lære noget, som gør at du ikke længere er interesseret i jobbet. Det er okay! Der er ikke noget problem i at skrive til din kontaktperson hos firmaet og trække din ansøgning tilbage. Havde du ikke taget tid til at undersøge, ville du sidde fast i hele ansættelsesprocessen for et job, du ikke vil have. Ved at trække dig ud har du sparet alle (mest af alt dig selv) tid og kræfter.

 

2. Klæd dig behageligt, men godt

Ja, klæd dig godt på selv hvis din samtale er over telefonen eller andre interviews, hvor ingen kan se dig. Den måde du klæder på kan have stærke virkninger på din selvtillid, tankegang og kropssprog. At klæde dig som hvis du skulle have en samtale foran personen, kan hjælpe dig med at virke mere selvsikker over telefonen.

Det er okay at spørge rekrutteringen eller din kontaktperson i virksomheden, hvad du skal bære til et interview. Uanset deres svar, bør du overveje at bære noget der er lidt mere formelt end hvad de har givet udtryk for. Det er bedre at være over-dressed end under-dressed. Det skader sjældent at klæde sig for formelt eller konservativt, end du normalt ville. Selv hvis du vælger en t-shirt og jeans, skal dit tøj være pænt og ryddeligt og have et sammenkædet udseende. Tør du ikke spørge, kan du evt. køre ud forbi virksomheden en morgen eller eftermiddag. Så du kan se hvad de ansatte har på når de møder/går fra arbejde.

Uanset hvordan du klæder dig, skal du sørge for, at det passer godt, og at du har det godt i det. Hvis dit tøj er for stramt, for løst, kradsende eller ellers ubehageligt, vil du ikke fremstå lige så godt. Du vil bruge samtalen på at tænke over det og blive usikker. Hvis du har pengene til det, kan det betale at købe et ordentligt jakkesæt. Som er syet, så det passer perfekt til dig. Du vil føle dig ligeså godt tilpas, som du ser ud og kan gøre en kæmpe forskel på selvtillidsbarometeret under et interview.

 

3. Forbered spørgsmål

Når en interviewer spørger: "Har du nogen spørgsmål til mig?" så er et hvert svar, som ikke er et "ja!" et forkert svar. Husk, at du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. Du må være nysgerrig om nogle aspekter af virksomheden, rollen, job opgaverne, teamet? Hvis ikke, så vil bør du måske overveje, om du rent faktisk vil have dette job.

Før du starter et interview, skal du sørge for at have forberedt flere spørgsmål. Jeg anbefaler, at du har mindst fem spørgsmål klar, men mere end det er OK. Vi har faktisk samlet 51 spørgsmål for dig.

Uanset om det er 5 eller 500, er det sandsynligt, at du ikke har tid til at komme igennem dem alle, så vær strategisk i de spørgsmål, du stiller arbejdsgiveren. Stil altid de spørgsmål, der er vigtigst for dig først. Mere hvis der ikke er meget tid tilbage af samtalen. For eksempel, hvis det er meget vigtigt for dig at kende virksomhedens gratis og open source brugs- og bidragspolitik, skal du sørge for at spørge, så snart det føles naturligt i samtalen.

Ofte skal du til samtale hos flere i samme virksomheden. I så fald, så forsøg at stille de samme spørgsmål til alle samtalerne. Hvis det er muligt (det er det ikke altid). Det kan være nyttigt og variationen i svarene eller manglen på samme, kan være afslørende. Hvis du får forskellige svar om bestemte ting, fortæller det én ting om firmaet. Hvis alle giver de samme svar, fortæller det dig noget andet. Husk, vær strategisk i dine spørgsmål.

Har du spørgsmål klar til samtalen, fremstår du organiseret og engageret. Så husk nu at have nogle spørgsmål klar.

 

4. Stil spørgsmål

Nu vi taler om at være engageret. Du bør ikke føle at du skal holde igen med spørgsmålene, når din interviewer beder om dem. I løbet af samtalen kan du ikke undgå at intervieweren siger noget, som du ikke helt forstår eller som du er mere nysgerrig på. I så fald, skal du ikke sidde stille med et koncentreret udseende på dit ansigt og nikke, når du faktisk sidder med spørgsmål i hovedet. Spørg dem. Være engageret. Jeg kan ikke sige det nok: Du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. Lad ikke bare interviewet være envejskommunikation. Engager i dialogen. Vær en aktiv deltager i det.

Der er en anden god grund til at stille spørgsmål, i løbet af samtalen: Undersøgelser viser, at folk bedre kan lide os, hvis vi viser interesse for dem, deres historier og deres udfordringer. Gjort rigtigt, så kan spørgsmål i løbet af samtalen hjælpe intervieweren med bedre at kunne lide dig og tale for at det skal er dig der skal ansættes, når beslutningen skal tages. Pas på, at du kun bruger dette, når du er oprigtig interesseret i jobbet og de historier, din interviewer fortæller. Du er der ikke for at manipulere potentielle fremtidige kollegaer, du er der for at forholde dig til dem.

 

5. Det er okay at sige "Det ved jeg ikke"

Det bør ikke være en overraskelse, at du bliver stillet mange spørgsmål i hele interviewprocessen. Det er uundgåeligt, at du ikke har svaret på hånden for hver enkelt af dem. Så hvad gør du?

Du siger: "Det ved jeg ikke."

Ingen ved alt, og hvis det firma, som du taler med, forventer at du gør, så er de måske ikke det rette for dig. Det er helt fint at indrømme, at du ikke kender svaret på et spørgsmål. I løbet af dine opgaver i jobbet vil du støde på mange spørgsmål, du ikke kan svare på. Hvad vil du gøre i disse tilfælde? Vil du svare "Det ved jeg ikke" og derefter fortsætte? Nej, du vil gøre, hvad du kan for at finde et svar.

Så efter at have sagt "Det ved jeg ikke", følger du det op med "... men her er hvordan jeg kunne finde ud af svaret." Det er værdifuldt for en potentiel arbejdsgiver at vide, at du er villig til at finde en løsning på vanskelige problemer alene. Og vise at du har en plan for hvordan du vil løse det.

 

6. Kom til tiden

Hvis du tidligere har været til jobsamtaler har du sikkert også oplevet at intervieweren kommer for sent. Måske trak deres forrige møde ud. Måske glemte de det. Uanset årsagen kommer interviewere ofte for sent til dit interview. Det er respektløst af din tid, men det sker.

Mens din interviewer sandsynligvis vil være et par minutter for sent, vil du ikke. Du skal gøre alt i din magt for at være der til tiden. Du skal indstille alarmer, påmindelser, og lægge noter på dit badeværelse spejl. Du ringer ind til telefoninterview, inden de starter. Og du forlader huset 30 minutter før du egentlig bør, selvom det betyder at du bruger de 30 minutter i din parkerede bil ude foran kontoret.

Bemærk: Når jeg siger, at du skal være der i tide, betyder det faktisk, at du vil være der fem minutter for tidligt. Mere end det, og du sætter dine interviewere og deres kolleger i en akavet position. Da de pludselig skal finde ud af hvor de skal gøre af dig i den ekstra tid. Mindre end 5 min., og du vil ikke have tid til at besøge toilettet, få et glas vand og gøre dig klar til dit interview.

Jo mere forberedelse du gør i forvejen, som for eksempel at give dig masser af tid til at dukke op til interviewet, desto mere behagelig vil du have det og jo større chance for succes.

 

7. Tag noter

Tag noter før, under og efter hver samtale, du har. Skriv ned hvem du talte med, hvad deres stilling er hos virksomheden, hvad der blev spurgt om og hvad der blev svaret (på begge sider af samtalen), og hvad dit indtryk var i slutningen af hver samtale.

Disse noter vil være uvurderlige, når du går videre gennem interviewprocessen. Du bør gennemgå dem forud for hver opfølgende samtale, ikke kun for at opfriske din hukommelse om, hvad i tidligere har snakket om. Men også for at hjælpe dig med at huske hvilke spørgsmål der ikke blev besvaret tidligere. Det er meget mere effektivt at sige, "Da jeg talte med Dorthe, sagde hun at du havde problemer med.... Kan du fortælle mig mere om det?" end at sige, "Nogen andre nævnte noget med nogle problemer du har ..." Det viser, at du er engageret og interesseret i stillingen.

Du tror måske, at du har en fotografisk hukommelse. Du glemmer aldrig et navn, ansigt eller detalje. Selv hvis det er tilfældet, så gør mig glad og noter alligevel. For de fleste mennesker er vores hukommelse ikke så effektiv som vi går og tror. Lad vær med at tro at du er fejlfri.

7 tips til den perfekte jobsamtale
Bedøm denne side

Skrevet af Det perfekte CV

Jobsøgning skal ikke kun være for dem der er dygtige til at sætte noget smart op i Word. Det skal være for alle og det har vi gjort til vores personlige mission. At sikre alle muligheden for en professionelt designet CV skabelon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *