3 tips til opfølgninsbesked til efter den perfekte samtale

3 tips til ‘tak for samtalen’-besked der vil få dig til at fremstå som den bedste kandidat

At sende en ‘tak for samtalen’-besked efter et interview er der egentlig ikke så mange der benytter sig af. Så det er en mulighed for at skille dig ud fra de andre kandidater på en positiv måde – hvis du gør det rigtigt.

Du skal vide at det ikke bare er ren formalitet at du sender en besked efter samtalen. Din opfølgende besked kan være et overraskende stærkt træk, hvis du gør det på den rigtige måde. Tricket til at gøre det på den rigtige måde er, at benytte sig af et marketing-mindset – også selvom det slet ikke er din branche (altså marketing). I syvende og sidst, så handler det for dig om at præsentere dine kompetencer, erfaring og karakter til samtaler og i ansøgninger, hvilket jo egentlig er at markedsføre dig selv.

Så i det i mente, så prøv at benytte dig af disse 3 simple tips når du sender din næste opfølgningsbesked:

Læs mere

Tak for samtalen-besked

Sådan skriver du en ‘tak for samtalen’-besked: Brug vores email skabelon

Du er lige trådt ud af døren efter at have haft den perfekte samtale – du nailede den fuldstændig!

Men du er ikke færdig. Du har nu en oplagt mulighed for at skille dig positivt ud og gøre ekstra opmærksom på dig selv ved at sende en ‘tak for samtalen’-besked efter samtalen.

Så vores råd? Start din opfølgning så hurtigt som det er muligt ved at skrive den perfekte tak-email.

Brug gerne vores skabelon, som er super let.

Læs mere

sådan fortæller du at du er blevet opsagt

Sådan fortæller du din familie, venner og dit netværk at du er blevet fyret

At blive opsagt er på ingen måde fedt. Det er muligt at du har fået en tiltalende aftrædelsesordning (hvis du er heldig), og måske hadede du alligevel dit job. Under alle omstændigheder vil det højst sandsynligt stadig gøre ondt, og specielt hvis du var glad for dit arbejde.

Det er helt normalt at være ked af det, føle vrede eller være flov over at blive opsagt. Og det er også normalt at være i tvivl om hvordan du bedst deler det med din familie, venner og netværk. Men det er netop dine nærmeste der kan og vil hjælpe dig igennem de hårde dage du går i møde. Og at involvere dit netværk kan være med til at lande dit næste job.

Her har vi samlet nogle forslag til hvordan du kan starte nogle produktive samtaler – uden at det bliver akavet.

Læs mere

Hvordan du får et job, hvor du lever af det du elsker

If you do what you love, you’ll never work a day in your life

Du har sikkert set eller hørt ovenstående citat, som på mange måder er sandt. Hvis du er passioneret omkring det du bruger din energi på, så vil det ikke føles som et arbejde. På den anden side, så bruger mange mennesker dette som en undskyldning. Hvorfor bruge tid og energi på noget, hvis du ikke elsker det?

Sandheden er, hvis du lever af det du elsker, så er du sikkert startet med at tage små skridt i den retning for, at nå til det punkt. De fleste mennesker starter ikke deres karriere med et job, hvor de øjeblikkeligt lander et sted i livet med det de elsker at lave. Men hvordan er de kommet til det punkt, hvor de kan lever af det de elsker? Det har de gjort med et formål. Ja, det lyder mærkeligt, men hæng lige på. Hvis du bruger dit eget formål med livet til at tage beslutninger og skabe fremskridt, så vil du ende med at lave det du elsker.
Hvis du vil skabe fremskridt, så har du brug for en plan, en strategi og faste vaner til at få de resultater du ønsker. I denne artikel vil jeg komme ind på de 3 førnævnte komponenter. Og gennemgå, hvad der er nødvendigt for at du kan leve af det du elsker at lave.

Læs mere

professionel linkedin profil

Job via LinkedIn: Ultimativ guide til en professionel profil

Alle er idag på LinkedIn. Med over 300 millioner brugere og stadig voksende, ved du sikkert allerede at det er her man skaber sit personlige brand.

Men hvordan fanger du recruiters og potentielle arbejdsgiveres opmærksomhed med så mange brugere?

Den absolutte bedste måde er at øge din synlighed blandt dine 'konkurrenter' og have en helt igennem fantastisk profil. Men hvad betyder det helt præcist? Når man skaber et personlig brand, udstråler man nogle værdier som skiller dig ud fra de andre. Du er, kan noget eller gør noget som er anderledes end, hvad alle andre gør. Og det kommunikerer du ud til verden via LinkedIn.

Hvis du ikke orker at læse hele artiklen kan du nøjes med at downloade vores LinkedIn profil checkliste

 

Hvordan gør man det

Størstedelen af arbejdet ligger egentlig i at finde ud af hvad dit personlige brand er. Du kan finde tonsvis af råd og guider til hvordan du skaber et personlig brand, men den gyldne regel er at være autentisk.

Overvej hvad der virkelig betyder noget for dig: din vision, formål, værdier og passion. Find ud af hvad du har til fælles med andre i samme stilling og dine konkurrenter. Og ikke mindst, hvad i ikke har til fælles, men hvad der skiller dig ud.

For eksempel, hvis du arbejder med kunde håndtering. Er du så specialiseret i at håndtere de aller vigtigste kunder? Eller er du personen som kan skabe nye kontakter ud af ingenting? Få også ekstern feedback: Hvad ved andre om dig? Hvad mener de, at der er unikt ved dig sammenlignet med dine kolleger og dine kunder?

At arbejde sig igennem alt dette kan tage tid. Men når det først er gjort har du mulighed for at se hvordan du selv ser dig og sammenligne det med hvordan andre ser dig. Finde ud af hvad der gør dig tiltalende, og hvilke værdier der stemmer overens. Herefter (og nu begynder alt det sjove) skal du finde ud af hvordan du kan samle alt dette i én sætning - en genial, one-liner som summerer dit personlige brand.

Du får lige et par eksempler:

  • Udadvendt office manager med en passion for event planlægning. Alt fra håndtering af kontorets ferier til fantastiske sammenkomster på kontoret, alle vil se frem til.
  • Marketing specialist med fokus på sport og en ekspertise i sociale medier, analyser og Millennials
  • Udvikler med fokus for en god sag: Løsning af problemer i sundhedsvæsnet ved brug af teknologi

Det er på ingen måde let, men når du først har det på plads. Så er det let at lave den om til en elevator pitch - og ikke mindst, din LinkedIn profil.

 

Udtryk dit personlige brand

Når du først har fået din brand sætning på plads, er det på tide at kigge på din LinkedIn profil. Det gode ved LinkedIn er at en komplet profil ligger højt i Google. Typisk inden for de 3 første resultater. Det betyder, at hvis du har en komplet og tiltalende profil er det en god måde at kontrollere hvad andre ser, når de søger efter dig online.

 

Dit billede

Vælg et klart, venligt og professionelt billede. Ved du ikke hvad et professionelt billede er? Tag et kig på de andre profiler, find folk der arbejder for dit drømmefirma, i samme branche og se hvilke type billede de benytter.

Vi har allerede skrevet en lang guide til hvordan du fremstår bedst muligt på dit cv med profilbillede.

 

Din overskrift

For at få det meste ud af din LinkedIn profil, skal du benytte al din tekst med omhu - og det starter med din overskift.

Første trin er at ændre din overskrift så den ikke kun indeholder din job beskrivelse/jobtitel. For eksempel, hvis du er en international designer, så være mere specifik. Er du international fordi du er på en mission om at skabe muligheder for rent vand i andre dele af verden. Eller er du specialiseret i at renovere billeder der er ødelagt efter naturkatastrofer. Ja ja, et lidt overdrevet eksempel, men overdrivelse fremmer forståelse. Lav din overskrift så tiltalende og beskrivende så muligt. Rent faktisk, hvis det giver mening at bruge din brand sætning - så gør det!

 

Dit resumé

Dit resumé er hvor du virkelig kan gå i detaljer. Opsummer hvad du har lært om dig selv, inklusiv dine nøgle værdier, passion, styrker, meninger og personlighed. Beskriv din one-liner brand sætning. Hvad er det dig gør dig til...ja, dig. Og bekræft det med mål der fremhæver dine værdier og ting du har opnået der viser dine kompetencer. Tænk på denne sektion som at den skal beskrive hvor du kommer fra og hvor du er på vej hen. Du fortæller en historie.

Du må heller ikke være bange for at lade din personlighed skinne igennem. Brug størstedelen af indholdet til at beskrive din professionelle profil, men gør plads til en lille del hvor du kan lade din personlighed komme frem.

For eksempel, hvis bæredygtighed er en kerneværdi for dig eller du kan tale 3 sprog, så inkluder det. Det er også helt ok at du kommer med meninger om emner i det felt du arbejder i. Du skal ikke være for radikal (det har det med aldrig at skaffe nogen venner...eller job), men vær bevidst om at folk er mere interesseret i dig, hvis du har nogle relevante holdninger.

Til sidst en lille kommentar om at blive fundet. Hvis dit navn ofte bliver stavet forkert, så overvej at tilføje alternativer i din beskrivelse/resumé. Bare for en sikkerhedsskyld. For eksempel, hvis dit navn er Kasper, så tilføj en lille note i bunden: "Typiske stavefejl: Casper, Kaspar."

 

Din erfaring

Tænk på erfaring-sektionen som en større, bedre og mere interaktiv version af dit CV. Det er et sted hvor du kan dele hvad du har lavet og hvor godt du har klaret det.

Det er vigtigt du husker på at fremhæve de ansvarsområder, der passer sammen med dit personlige brand. For eksempel, hvis du er en journalist, men har lavet lidt design arbejde og fundet ud af at det er retningen du vil nu. Så fokuser på design erfaringen igennem hele denne sektion.

En god ting med LinkedIn er at der ikke er nogen begrænsninger. Du skal ikke holde dig til en enkelt side. Et lille trick kan derfor være at du opretter flere stillinger for samme rolle - specielt hvis du har haft meget forskellige ansvarsområder. Det giver dig mulighed for at uddybe hver enkelt ansvarsområde for sig. Nu skal du ikke gå amok og oprette 10 forskellige stillinger for hver enkelt lille ting du har lavet. Men 2 eller 3 der repræsenterer større ansvarsområder er okay.

En anden stor forskel mellem erfaring-sektionen og dit resumé er muligheden for at integrere medie filer. For hver stilling har du mulighed for at inkludere dit arbejde via et SlideShare, blog indlæg eller andet medie. Du skal selvfølgelig være opmærksom på hvilke medier du vælger at dele og hvordan de passer sammen med dit brand. Billeder vil være de mest iøjenfaldende del af din profil, så benyt dig af at benytte dig af billeder med tekst på (profesionelle memes).

 

Anderkendelser og anbefalinger

En af de bedste funktioner ved LinkedIn er hvor let det er at blive anderkendt og få anbefalinger. Det gør muligheden for at få bekræftet dine kompetencer, super let. Og selvfølgelig, jo flere anderkendelser du har fra andre jo lettere er det at få flere.

Når det kommer til anderkendelser, så tilføj ca. 10 kompetencer. De skal reflektere de kompetencer og erfaringer som du er mest kendt for. Slet alle kompetencer, som ikke matcher dit brand. For eksempel, hvis dit første job var inden for økonomi, men du nu er fokuseret på en karriere inden for online marketing. Så er du ikke interesseret i at du har debitor og kreditor på din liste over anderkendelser. Ideelt set bør du rangere dine anderkendelser i prioriteret rækkefølge, som passer med dit brand.

Hvad er den hurtigste måde at få anderkendelser på? At give dem til andre. Det samme gælder anbefalinger. Du kan også spørge folk direkte om de vil anbefale dig. Send dem en simpel besked til enkelte af dine gode kontakter, og forklar dem at du er igang med at søge job eller er igang med at bygge dit brand. Og bede dem om at fremhæver kompetencer i en anbefaling, som passer overens med dit (nye) brand.

 

Sidste finpudsninger

Som afslutning bør du tilpasse din LinkedIn URL, så det har dit navn eller dit navn, samt din branche (hvis du deler navn med mange). Du bør også melde dig ind i nogle grupper inden for dit område eller industri.

(TIP: Hvis der er grupper du vil deltage i, men som ikke passer til dit brand. Så kan du 'slukke' for gruppe logoet under 'gruppe indstillinger'. Det gør at de ikke dukker op i din profil, men du har stadig adgang til dem.)

Du bør også følge relevante nyhede via LinkedIn Influencers og kanaler, samt relevante virksomheder. Sørg for at du er op til dato med hvad der sker. Og endnu bedre, del det du lærer og læser! Ved at du regelmæssigt poster interessante artikler, tanker om hvad der rør sig i branchen, eller dit eget arbejde, viser du dem der ser din profil, at du ved hvad du snakker om. Det vil hjælpe til med at du fremstår som en ekspert i din branche.

Og forresten, husk at opdatere din privat indstillinger. Du kan slå dem fra så alle dine kontakter ikke får en opdatering hver gang du ændrer en lille ting.

 

Puuhaa! Når du er helt færdig, så få andre venner eller betroede kolleger til at gennemgå din LinkedIn profil, for at se om den udstråler din personlige brand sætning. Der er muligvis nogle rettelser når du har fået lidt feedback.

Ligeledes, uanset hvor perfekt du får den tilpasset, så bør du løbende sikre dig at din profil konstant er opdateret. Hele pointen er jo at sikre at recruitere og andre potentielle arbejdsgivere ser den mest op-til-dato og bedste version af dit online jeg.

 

Har du andre tips eller fået job via LinkedIn, så del dine erfaringer i kommentar feltet nedenunder.

 

7 tips til jobsamtalen

7 tips til den perfekte jobsamtale

Du har wow'et din potentielle arbejdsgiver med dine kompetencer og ekspertiser og er nu klar til næste fase, som er interviewprocessen.

Vi har gjort det hårde arbejde og samlet stort set alle gratis online kurser. Så du kan opdatere dit CV med nye faglige kompetencer.

Hvis du er som de fleste, bliver du sikkert nervøs ved jobsamtaler. Men husk på at, du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. En god jobsamtale er en dialog, hvor hver side søger at lære mere om den anden. Du er en aktiv deltager i den proces, ikke kun et passivt offer.

Der er mange forskellige typer af interviews, og du vil opleve at de varierer fra stilling til stilling. Afhængig af hvor global virksomheden er, kan du opleve telefoninterviewet, den tekniske test, det personlige interview, panelinterviewet ... Der er så mange forskellige måder for en potentiel arbejdsgiver at gøre dig nervøs på.

Bare rolig. Det skal nok gå. Selv om der er mange forskellige typer af interviews, har vi samlet en liste med syv tips, der hjælper dig med at være mere forberedt og virke selvsikker uanset interviewet.

 

1. Lav din research

Trin 1 i at være godt forberedt er...ja, at forberede dig. Det betyder at læse om firmaet, dets industri, dets produkter, måske dets ledere og eventuelle nyheder om disse ting. Har virksomheden for nylig haft en skandale? Eller lige modtaget funding? Dette er alt samen ting, du bør vide, før du går ind til en samtale.

Et andet stykke forberedelse, du skal gøre, er at undersøge lønnen. Både for selve rollen, men også baseret på den grafiske lokation af virksomheden. Du kan ikke forvente en Københavner-løn for en stilling der ligger i Skive. Så undersøg det grundigt. Der er flere steder du kan undersøge lønnen. Jobindex tilbyder det og din fagforening tilbyder det med garanti også. Undersøg flere steder og gå ud fra gennemsnittet. Dette giver mulighed for at oprette nogle interne forventninger til, hvad rollen kan betale.

Før hver samtale skal du gennemgå al din research, så du bliver mere forberedt, når samtalen begynder.

I løbet af din forberedelse kan du lære noget, som gør at du ikke længere er interesseret i jobbet. Det er okay! Der er ikke noget problem i at skrive til din kontaktperson hos firmaet og trække din ansøgning tilbage. Havde du ikke taget tid til at undersøge, ville du sidde fast i hele ansættelsesprocessen for et job, du ikke vil have. Ved at trække dig ud har du sparet alle (mest af alt dig selv) tid og kræfter.

 

2. Klæd dig behageligt, men godt

Ja, klæd dig godt på selv hvis din samtale er over telefonen eller andre interviews, hvor ingen kan se dig. Den måde du klæder på kan have stærke virkninger på din selvtillid, tankegang og kropssprog. At klæde dig som hvis du skulle have en samtale foran personen, kan hjælpe dig med at virke mere selvsikker over telefonen.

Det er okay at spørge rekrutteringen eller din kontaktperson i virksomheden, hvad du skal bære til et interview. Uanset deres svar, bør du overveje at bære noget der er lidt mere formelt end hvad de har givet udtryk for. Det er bedre at være over-dressed end under-dressed. Det skader sjældent at klæde sig for formelt eller konservativt, end du normalt ville. Selv hvis du vælger en t-shirt og jeans, skal dit tøj være pænt og ryddeligt og have et sammenkædet udseende. Tør du ikke spørge, kan du evt. køre ud forbi virksomheden en morgen eller eftermiddag. Så du kan se hvad de ansatte har på når de møder/går fra arbejde.

Uanset hvordan du klæder dig, skal du sørge for, at det passer godt, og at du har det godt i det. Hvis dit tøj er for stramt, for løst, kradsende eller ellers ubehageligt, vil du ikke fremstå lige så godt. Du vil bruge samtalen på at tænke over det og blive usikker. Hvis du har pengene til det, kan det betale at købe et ordentligt jakkesæt. Som er syet, så det passer perfekt til dig. Du vil føle dig ligeså godt tilpas, som du ser ud og kan gøre en kæmpe forskel på selvtillidsbarometeret under et interview.

 

3. Forbered spørgsmål

Når en interviewer spørger: "Har du nogen spørgsmål til mig?" så er et hvert svar, som ikke er et "ja!" et forkert svar. Husk, at du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. Du må være nysgerrig om nogle aspekter af virksomheden, rollen, job opgaverne, teamet? Hvis ikke, så vil bør du måske overveje, om du rent faktisk vil have dette job.

Før du starter et interview, skal du sørge for at have forberedt flere spørgsmål. Jeg anbefaler, at du har mindst fem spørgsmål klar, men mere end det er OK. Vi har faktisk samlet 51 spørgsmål for dig.

Uanset om det er 5 eller 500, er det sandsynligt, at du ikke har tid til at komme igennem dem alle, så vær strategisk i de spørgsmål, du stiller arbejdsgiveren. Stil altid de spørgsmål, der er vigtigst for dig først. Mere hvis der ikke er meget tid tilbage af samtalen. For eksempel, hvis det er meget vigtigt for dig at kende virksomhedens gratis og open source brugs- og bidragspolitik, skal du sørge for at spørge, så snart det føles naturligt i samtalen.

Ofte skal du til samtale hos flere i samme virksomheden. I så fald, så forsøg at stille de samme spørgsmål til alle samtalerne. Hvis det er muligt (det er det ikke altid). Det kan være nyttigt og variationen i svarene eller manglen på samme, kan være afslørende. Hvis du får forskellige svar om bestemte ting, fortæller det én ting om firmaet. Hvis alle giver de samme svar, fortæller det dig noget andet. Husk, vær strategisk i dine spørgsmål.

Har du spørgsmål klar til samtalen, fremstår du organiseret og engageret. Så husk nu at have nogle spørgsmål klar.

 

4. Stil spørgsmål

Nu vi taler om at være engageret. Du bør ikke føle at du skal holde igen med spørgsmålene, når din interviewer beder om dem. I løbet af samtalen kan du ikke undgå at intervieweren siger noget, som du ikke helt forstår eller som du er mere nysgerrig på. I så fald, skal du ikke sidde stille med et koncentreret udseende på dit ansigt og nikke, når du faktisk sidder med spørgsmål i hovedet. Spørg dem. Være engageret. Jeg kan ikke sige det nok: Du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. Lad ikke bare interviewet være envejskommunikation. Engager i dialogen. Vær en aktiv deltager i det.

Der er en anden god grund til at stille spørgsmål, i løbet af samtalen: Undersøgelser viser, at folk bedre kan lide os, hvis vi viser interesse for dem, deres historier og deres udfordringer. Gjort rigtigt, så kan spørgsmål i løbet af samtalen hjælpe intervieweren med bedre at kunne lide dig og tale for at det skal er dig der skal ansættes, når beslutningen skal tages. Pas på, at du kun bruger dette, når du er oprigtig interesseret i jobbet og de historier, din interviewer fortæller. Du er der ikke for at manipulere potentielle fremtidige kollegaer, du er der for at forholde dig til dem.

 

5. Det er okay at sige "Det ved jeg ikke"

Det bør ikke være en overraskelse, at du bliver stillet mange spørgsmål i hele interviewprocessen. Det er uundgåeligt, at du ikke har svaret på hånden for hver enkelt af dem. Så hvad gør du?

Du siger: "Det ved jeg ikke."

Ingen ved alt, og hvis det firma, som du taler med, forventer at du gør, så er de måske ikke det rette for dig. Det er helt fint at indrømme, at du ikke kender svaret på et spørgsmål. I løbet af dine opgaver i jobbet vil du støde på mange spørgsmål, du ikke kan svare på. Hvad vil du gøre i disse tilfælde? Vil du svare "Det ved jeg ikke" og derefter fortsætte? Nej, du vil gøre, hvad du kan for at finde et svar.

Så efter at have sagt "Det ved jeg ikke", følger du det op med "... men her er hvordan jeg kunne finde ud af svaret." Det er værdifuldt for en potentiel arbejdsgiver at vide, at du er villig til at finde en løsning på vanskelige problemer alene. Og vise at du har en plan for hvordan du vil løse det.

 

6. Kom til tiden

Hvis du tidligere har været til jobsamtaler har du sikkert også oplevet at intervieweren kommer for sent. Måske trak deres forrige møde ud. Måske glemte de det. Uanset årsagen kommer interviewere ofte for sent til dit interview. Det er respektløst af din tid, men det sker.

Mens din interviewer sandsynligvis vil være et par minutter for sent, vil du ikke. Du skal gøre alt i din magt for at være der til tiden. Du skal indstille alarmer, påmindelser, og lægge noter på dit badeværelse spejl. Du ringer ind til telefoninterview, inden de starter. Og du forlader huset 30 minutter før du egentlig bør, selvom det betyder at du bruger de 30 minutter i din parkerede bil ude foran kontoret.

Bemærk: Når jeg siger, at du skal være der i tide, betyder det faktisk, at du vil være der fem minutter for tidligt. Mere end det, og du sætter dine interviewere og deres kolleger i en akavet position. Da de pludselig skal finde ud af hvor de skal gøre af dig i den ekstra tid. Mindre end 5 min., og du vil ikke have tid til at besøge toilettet, få et glas vand og gøre dig klar til dit interview.

Jo mere forberedelse du gør i forvejen, som for eksempel at give dig masser af tid til at dukke op til interviewet, desto mere behagelig vil du have det og jo større chance for succes.

 

7. Tag noter

Tag noter før, under og efter hver samtale, du har. Skriv ned hvem du talte med, hvad deres stilling er hos virksomheden, hvad der blev spurgt om og hvad der blev svaret (på begge sider af samtalen), og hvad dit indtryk var i slutningen af hver samtale.

Disse noter vil være uvurderlige, når du går videre gennem interviewprocessen. Du bør gennemgå dem forud for hver opfølgende samtale, ikke kun for at opfriske din hukommelse om, hvad i tidligere har snakket om. Men også for at hjælpe dig med at huske hvilke spørgsmål der ikke blev besvaret tidligere. Det er meget mere effektivt at sige, "Da jeg talte med Dorthe, sagde hun at du havde problemer med.... Kan du fortælle mig mere om det?" end at sige, "Nogen andre nævnte noget med nogle problemer du har ..." Det viser, at du er engageret og interesseret i stillingen.

Du tror måske, at du har en fotografisk hukommelse. Du glemmer aldrig et navn, ansigt eller detalje. Selv hvis det er tilfældet, så gør mig glad og noter alligevel. For de fleste mennesker er vores hukommelse ikke så effektiv som vi går og tror. Lad vær med at tro at du er fejlfri.

optimer dine faglige kompetencer

Optimer dit CV med nye faglige kompetencer

Uanset hvor du er i din karriere, kan det kun hjælpe dig med at lære noget nyt.

Leder du efter et nyt job? En unik færdighed kan nemt hjælpe dig med at skille dig ud fra de andre ansøgere. Har du været i samme stilling i lang tid? Ekspertise i et nyt felt kan være den afgørende faktor for at du bliver forfremmet. Og selvom du sidder som mellemleder, kan det at udvide din erfaring til et ukendt område, vise dit team hvor meget du værdsætter at udvikle dig i dit job.

Ligesom de fleste andre ting er det dog lettere sagt end gjort, at lære en ny færdighed. Medmindre selvfølgelig alle ressourcer er overdraget til dig.

I dag gør vi præcis det. For at sikre dig, at du ikke bruger timer på at søge efter, hvad du skal lære og hvor du skal lære det, har vi en liste over online kurser fra fantastiske ressourcer på tværs af internettet.

Uanset om du er interesseret i programmering, grafisk design, taleskrivning eller konfliktløsning, er der med garanti et kursus til for dig.

Læs mere

cv billede

Bedste tips til dit CV billede

En af de helt store spørgsmål, når man opsætter sit CV er hvorvidt du skal inkludere et profil billede. I Danmark er det efterhånden blevet standard at man benytter sig af et CV billede. I andre lande er det ikke lige så almindeligt. Så hvis du søger internationalt, så sæt dig ind i de gældende normer, inden du søger.

Læs mere

power pose sikrer dig den gode jobsamtale

11 tips om kropsprog der skaber den gode jobsamtale

Du har forberedt et svar på næsten alle tænkelige spørgsmål du kan få under jobsamtalen. Og du har forberedt en masse gode spørgsmål til arbejdsgiveren for at sikre at du virker interesseret i jobbet og i virksomheden. Hvad mangler så? Det skal jeg fortælle dig. Du mangler at have en ‘game-plan’ for hvilke signaler du sender med dit kropssprog.

Hvis du ikke er vant til jobsamtaler eller de altid gør dig nervøse. Så har du helt sikkert også sendt de signaler helt ubevidst. Men bliver du bevidst om det, så kan du faktisk være med til at påvirke opfattelsen af dig hos din potentielle arbejdsgiver.

Så lad os lige gennemgå de 9 vigtigste ting du skal være opmærksom på. Så du får skabt rammerne til den gode jobsamtale.

Læs mere