Hvordan du får et job, hvor du lever af det du elsker

If you do what you love, you’ll never work a day in your life

Du har sikkert set eller hørt ovenstående citat, som på mange måder er sandt. Hvis du er passioneret omkring det du bruger din energi på, så vil det ikke føles som et arbejde. På den anden side, så bruger mange mennesker dette som en undskyldning. Hvorfor bruge tid og energi på noget, hvis du ikke elsker det?

Sandheden er, hvis du lever af det du elsker, så er du sikkert startet med at tage små skridt i den retning for, at nå til det punkt. De fleste mennesker starter ikke deres karriere med et job, hvor de øjeblikkeligt lander et sted i livet med det de elsker at lave. Men hvordan er de kommet til det punkt, hvor de kan lever af det de elsker? Det har de gjort med et formål. Ja, det lyder mærkeligt, men hæng lige på. Hvis du bruger dit eget formål med livet til at tage beslutninger og skabe fremskridt, så vil du ende med at lave det du elsker.
Hvis du vil skabe fremskridt, så har du brug for en plan, en strategi og faste vaner til at få de resultater du ønsker. I denne artikel vil jeg komme ind på de 3 førnævnte komponenter. Og gennemgå, hvad der er nødvendigt for at du kan leve af det du elsker at lave.

Læs mere

professionel linkedin profil

Job via LinkedIn: Ultimativ guide til en professionel profil

Alle er idag på LinkedIn. Med over 300 millioner brugere og stadig voksende, ved du sikkert allerede at det er her man skaber sit personlige brand.

Men hvordan fanger du recruiters og potentielle arbejdsgiveres opmærksomhed med så mange brugere?

Den absolutte bedste måde er at øge din synlighed blandt dine 'konkurrenter' og have en helt igennem fantastisk profil. Men hvad betyder det helt præcist? Når man skaber et personlig brand, udstråler man nogle værdier som skiller dig ud fra de andre. Du er, kan noget eller gør noget som er anderledes end, hvad alle andre gør. Og det kommunikerer du ud til verden via LinkedIn.

Hvis du ikke orker at læse hele artiklen kan du nøjes med at downloade vores LinkedIn profil checkliste

 

Hvordan gør man det

Størstedelen af arbejdet ligger egentlig i at finde ud af hvad dit personlige brand er. Du kan finde tonsvis af råd og guider til hvordan du skaber et personlig brand, men den gyldne regel er at være autentisk.

Overvej hvad der virkelig betyder noget for dig: din vision, formål, værdier og passion. Find ud af hvad du har til fælles med andre i samme stilling og dine konkurrenter. Og ikke mindst, hvad i ikke har til fælles, men hvad der skiller dig ud.

For eksempel, hvis du arbejder med kunde håndtering. Er du så specialiseret i at håndtere de aller vigtigste kunder? Eller er du personen som kan skabe nye kontakter ud af ingenting? Få også ekstern feedback: Hvad ved andre om dig? Hvad mener de, at der er unikt ved dig sammenlignet med dine kolleger og dine kunder?

At arbejde sig igennem alt dette kan tage tid. Men når det først er gjort har du mulighed for at se hvordan du selv ser dig og sammenligne det med hvordan andre ser dig. Finde ud af hvad der gør dig tiltalende, og hvilke værdier der stemmer overens. Herefter (og nu begynder alt det sjove) skal du finde ud af hvordan du kan samle alt dette i én sætning - en genial, one-liner som summerer dit personlige brand.

Du får lige et par eksempler:

  • Udadvendt office manager med en passion for event planlægning. Alt fra håndtering af kontorets ferier til fantastiske sammenkomster på kontoret, alle vil se frem til.
  • Marketing specialist med fokus på sport og en ekspertise i sociale medier, analyser og Millennials
  • Udvikler med fokus for en god sag: Løsning af problemer i sundhedsvæsnet ved brug af teknologi

Det er på ingen måde let, men når du først har det på plads. Så er det let at lave den om til en elevator pitch - og ikke mindst, din LinkedIn profil.

 

Udtryk dit personlige brand

Når du først har fået din brand sætning på plads, er det på tide at kigge på din LinkedIn profil. Det gode ved LinkedIn er at en komplet profil ligger højt i Google. Typisk inden for de 3 første resultater. Det betyder, at hvis du har en komplet og tiltalende profil er det en god måde at kontrollere hvad andre ser, når de søger efter dig online.

 

Dit billede

Vælg et klart, venligt og professionelt billede. Ved du ikke hvad et professionelt billede er? Tag et kig på de andre profiler, find folk der arbejder for dit drømmefirma, i samme branche og se hvilke type billede de benytter.

Vi har allerede skrevet en lang guide til hvordan du fremstår bedst muligt på dit cv med profilbillede.

 

Din overskrift

For at få det meste ud af din LinkedIn profil, skal du benytte al din tekst med omhu - og det starter med din overskift.

Første trin er at ændre din overskrift så den ikke kun indeholder din job beskrivelse/jobtitel. For eksempel, hvis du er en international designer, så være mere specifik. Er du international fordi du er på en mission om at skabe muligheder for rent vand i andre dele af verden. Eller er du specialiseret i at renovere billeder der er ødelagt efter naturkatastrofer. Ja ja, et lidt overdrevet eksempel, men overdrivelse fremmer forståelse. Lav din overskrift så tiltalende og beskrivende så muligt. Rent faktisk, hvis det giver mening at bruge din brand sætning - så gør det!

 

Dit resumé

Dit resumé er hvor du virkelig kan gå i detaljer. Opsummer hvad du har lært om dig selv, inklusiv dine nøgle værdier, passion, styrker, meninger og personlighed. Beskriv din one-liner brand sætning. Hvad er det dig gør dig til...ja, dig. Og bekræft det med mål der fremhæver dine værdier og ting du har opnået der viser dine kompetencer. Tænk på denne sektion som at den skal beskrive hvor du kommer fra og hvor du er på vej hen. Du fortæller en historie.

Du må heller ikke være bange for at lade din personlighed skinne igennem. Brug størstedelen af indholdet til at beskrive din professionelle profil, men gør plads til en lille del hvor du kan lade din personlighed komme frem.

For eksempel, hvis bæredygtighed er en kerneværdi for dig eller du kan tale 3 sprog, så inkluder det. Det er også helt ok at du kommer med meninger om emner i det felt du arbejder i. Du skal ikke være for radikal (det har det med aldrig at skaffe nogen venner...eller job), men vær bevidst om at folk er mere interesseret i dig, hvis du har nogle relevante holdninger.

Til sidst en lille kommentar om at blive fundet. Hvis dit navn ofte bliver stavet forkert, så overvej at tilføje alternativer i din beskrivelse/resumé. Bare for en sikkerhedsskyld. For eksempel, hvis dit navn er Kasper, så tilføj en lille note i bunden: "Typiske stavefejl: Casper, Kaspar."

 

Din erfaring

Tænk på erfaring-sektionen som en større, bedre og mere interaktiv version af dit CV. Det er et sted hvor du kan dele hvad du har lavet og hvor godt du har klaret det.

Det er vigtigt du husker på at fremhæve de ansvarsområder, der passer sammen med dit personlige brand. For eksempel, hvis du er en journalist, men har lavet lidt design arbejde og fundet ud af at det er retningen du vil nu. Så fokuser på design erfaringen igennem hele denne sektion.

En god ting med LinkedIn er at der ikke er nogen begrænsninger. Du skal ikke holde dig til en enkelt side. Et lille trick kan derfor være at du opretter flere stillinger for samme rolle - specielt hvis du har haft meget forskellige ansvarsområder. Det giver dig mulighed for at uddybe hver enkelt ansvarsområde for sig. Nu skal du ikke gå amok og oprette 10 forskellige stillinger for hver enkelt lille ting du har lavet. Men 2 eller 3 der repræsenterer større ansvarsområder er okay.

En anden stor forskel mellem erfaring-sektionen og dit resumé er muligheden for at integrere medie filer. For hver stilling har du mulighed for at inkludere dit arbejde via et SlideShare, blog indlæg eller andet medie. Du skal selvfølgelig være opmærksom på hvilke medier du vælger at dele og hvordan de passer sammen med dit brand. Billeder vil være de mest iøjenfaldende del af din profil, så benyt dig af at benytte dig af billeder med tekst på (profesionelle memes).

 

Anderkendelser og anbefalinger

En af de bedste funktioner ved LinkedIn er hvor let det er at blive anderkendt og få anbefalinger. Det gør muligheden for at få bekræftet dine kompetencer, super let. Og selvfølgelig, jo flere anderkendelser du har fra andre jo lettere er det at få flere.

Når det kommer til anderkendelser, så tilføj ca. 10 kompetencer. De skal reflektere de kompetencer og erfaringer som du er mest kendt for. Slet alle kompetencer, som ikke matcher dit brand. For eksempel, hvis dit første job var inden for økonomi, men du nu er fokuseret på en karriere inden for online marketing. Så er du ikke interesseret i at du har debitor og kreditor på din liste over anderkendelser. Ideelt set bør du rangere dine anderkendelser i prioriteret rækkefølge, som passer med dit brand.

Hvad er den hurtigste måde at få anderkendelser på? At give dem til andre. Det samme gælder anbefalinger. Du kan også spørge folk direkte om de vil anbefale dig. Send dem en simpel besked til enkelte af dine gode kontakter, og forklar dem at du er igang med at søge job eller er igang med at bygge dit brand. Og bede dem om at fremhæver kompetencer i en anbefaling, som passer overens med dit (nye) brand.

 

Sidste finpudsninger

Som afslutning bør du tilpasse din LinkedIn URL, så det har dit navn eller dit navn, samt din branche (hvis du deler navn med mange). Du bør også melde dig ind i nogle grupper inden for dit område eller industri.

(TIP: Hvis der er grupper du vil deltage i, men som ikke passer til dit brand. Så kan du 'slukke' for gruppe logoet under 'gruppe indstillinger'. Det gør at de ikke dukker op i din profil, men du har stadig adgang til dem.)

Du bør også følge relevante nyhede via LinkedIn Influencers og kanaler, samt relevante virksomheder. Sørg for at du er op til dato med hvad der sker. Og endnu bedre, del det du lærer og læser! Ved at du regelmæssigt poster interessante artikler, tanker om hvad der rør sig i branchen, eller dit eget arbejde, viser du dem der ser din profil, at du ved hvad du snakker om. Det vil hjælpe til med at du fremstår som en ekspert i din branche.

Og forresten, husk at opdatere din privat indstillinger. Du kan slå dem fra så alle dine kontakter ikke får en opdatering hver gang du ændrer en lille ting.

 

Puuhaa! Når du er helt færdig, så få andre venner eller betroede kolleger til at gennemgå din LinkedIn profil, for at se om den udstråler din personlige brand sætning. Der er muligvis nogle rettelser når du har fået lidt feedback.

Ligeledes, uanset hvor perfekt du får den tilpasset, så bør du løbende sikre dig at din profil konstant er opdateret. Hele pointen er jo at sikre at recruitere og andre potentielle arbejdsgivere ser den mest op-til-dato og bedste version af dit online jeg.

 

Har du andre tips eller fået job via LinkedIn, så del dine erfaringer i kommentar feltet nedenunder.

 

7 tips til jobsamtalen

7 tips til den perfekte jobsamtale

Du har wow'et din potentielle arbejdsgiver med dine kompetencer og ekspertiser og er nu klar til næste fase, som er interviewprocessen.

Vi har gjort det hårde arbejde og samlet stort set alle gratis online kurser. Så du kan opdatere dit CV med nye faglige kompetencer.

Hvis du er som de fleste, bliver du sikkert nervøs ved jobsamtaler. Men husk på at, du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. En god jobsamtale er en dialog, hvor hver side søger at lære mere om den anden. Du er en aktiv deltager i den proces, ikke kun et passivt offer.

Der er mange forskellige typer af interviews, og du vil opleve at de varierer fra stilling til stilling. Afhængig af hvor global virksomheden er, kan du opleve telefoninterviewet, den tekniske test, det personlige interview, panelinterviewet ... Der er så mange forskellige måder for en potentiel arbejdsgiver at gøre dig nervøs på.

Bare rolig. Det skal nok gå. Selv om der er mange forskellige typer af interviews, har vi samlet en liste med syv tips, der hjælper dig med at være mere forberedt og virke selvsikker uanset interviewet.

 

1. Lav din research

Trin 1 i at være godt forberedt er...ja, at forberede dig. Det betyder at læse om firmaet, dets industri, dets produkter, måske dets ledere og eventuelle nyheder om disse ting. Har virksomheden for nylig haft en skandale? Eller lige modtaget funding? Dette er alt samen ting, du bør vide, før du går ind til en samtale.

Et andet stykke forberedelse, du skal gøre, er at undersøge lønnen. Både for selve rollen, men også baseret på den grafiske lokation af virksomheden. Du kan ikke forvente en Københavner-løn for en stilling der ligger i Skive. Så undersøg det grundigt. Der er flere steder du kan undersøge lønnen. Jobindex tilbyder det og din fagforening tilbyder det med garanti også. Undersøg flere steder og gå ud fra gennemsnittet. Dette giver mulighed for at oprette nogle interne forventninger til, hvad rollen kan betale.

Før hver samtale skal du gennemgå al din research, så du bliver mere forberedt, når samtalen begynder.

I løbet af din forberedelse kan du lære noget, som gør at du ikke længere er interesseret i jobbet. Det er okay! Der er ikke noget problem i at skrive til din kontaktperson hos firmaet og trække din ansøgning tilbage. Havde du ikke taget tid til at undersøge, ville du sidde fast i hele ansættelsesprocessen for et job, du ikke vil have. Ved at trække dig ud har du sparet alle (mest af alt dig selv) tid og kræfter.

 

2. Klæd dig behageligt, men godt

Ja, klæd dig godt på selv hvis din samtale er over telefonen eller andre interviews, hvor ingen kan se dig. Den måde du klæder på kan have stærke virkninger på din selvtillid, tankegang og kropssprog. At klæde dig som hvis du skulle have en samtale foran personen, kan hjælpe dig med at virke mere selvsikker over telefonen.

Det er okay at spørge rekrutteringen eller din kontaktperson i virksomheden, hvad du skal bære til et interview. Uanset deres svar, bør du overveje at bære noget der er lidt mere formelt end hvad de har givet udtryk for. Det er bedre at være over-dressed end under-dressed. Det skader sjældent at klæde sig for formelt eller konservativt, end du normalt ville. Selv hvis du vælger en t-shirt og jeans, skal dit tøj være pænt og ryddeligt og have et sammenkædet udseende. Tør du ikke spørge, kan du evt. køre ud forbi virksomheden en morgen eller eftermiddag. Så du kan se hvad de ansatte har på når de møder/går fra arbejde.

Uanset hvordan du klæder dig, skal du sørge for, at det passer godt, og at du har det godt i det. Hvis dit tøj er for stramt, for løst, kradsende eller ellers ubehageligt, vil du ikke fremstå lige så godt. Du vil bruge samtalen på at tænke over det og blive usikker. Hvis du har pengene til det, kan det betale at købe et ordentligt jakkesæt. Som er syet, så det passer perfekt til dig. Du vil føle dig ligeså godt tilpas, som du ser ud og kan gøre en kæmpe forskel på selvtillidsbarometeret under et interview.

 

3. Forbered spørgsmål

Når en interviewer spørger: "Har du nogen spørgsmål til mig?" så er et hvert svar, som ikke er et "ja!" et forkert svar. Husk, at du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. Du må være nysgerrig om nogle aspekter af virksomheden, rollen, job opgaverne, teamet? Hvis ikke, så vil bør du måske overveje, om du rent faktisk vil have dette job.

Før du starter et interview, skal du sørge for at have forberedt flere spørgsmål. Jeg anbefaler, at du har mindst fem spørgsmål klar, men mere end det er OK. Vi har faktisk samlet 51 spørgsmål for dig.

Uanset om det er 5 eller 500, er det sandsynligt, at du ikke har tid til at komme igennem dem alle, så vær strategisk i de spørgsmål, du stiller arbejdsgiveren. Stil altid de spørgsmål, der er vigtigst for dig først. Mere hvis der ikke er meget tid tilbage af samtalen. For eksempel, hvis det er meget vigtigt for dig at kende virksomhedens gratis og open source brugs- og bidragspolitik, skal du sørge for at spørge, så snart det føles naturligt i samtalen.

Ofte skal du til samtale hos flere i samme virksomheden. I så fald, så forsøg at stille de samme spørgsmål til alle samtalerne. Hvis det er muligt (det er det ikke altid). Det kan være nyttigt og variationen i svarene eller manglen på samme, kan være afslørende. Hvis du får forskellige svar om bestemte ting, fortæller det én ting om firmaet. Hvis alle giver de samme svar, fortæller det dig noget andet. Husk, vær strategisk i dine spørgsmål.

Har du spørgsmål klar til samtalen, fremstår du organiseret og engageret. Så husk nu at have nogle spørgsmål klar.

 

4. Stil spørgsmål

Nu vi taler om at være engageret. Du bør ikke føle at du skal holde igen med spørgsmålene, når din interviewer beder om dem. I løbet af samtalen kan du ikke undgå at intervieweren siger noget, som du ikke helt forstår eller som du er mere nysgerrig på. I så fald, skal du ikke sidde stille med et koncentreret udseende på dit ansigt og nikke, når du faktisk sidder med spørgsmål i hovedet. Spørg dem. Være engageret. Jeg kan ikke sige det nok: Du interviewer dem lige så meget som de interviewer dig. Lad ikke bare interviewet være envejskommunikation. Engager i dialogen. Vær en aktiv deltager i det.

Der er en anden god grund til at stille spørgsmål, i løbet af samtalen: Undersøgelser viser, at folk bedre kan lide os, hvis vi viser interesse for dem, deres historier og deres udfordringer. Gjort rigtigt, så kan spørgsmål i løbet af samtalen hjælpe intervieweren med bedre at kunne lide dig og tale for at det skal er dig der skal ansættes, når beslutningen skal tages. Pas på, at du kun bruger dette, når du er oprigtig interesseret i jobbet og de historier, din interviewer fortæller. Du er der ikke for at manipulere potentielle fremtidige kollegaer, du er der for at forholde dig til dem.

 

5. Det er okay at sige "Det ved jeg ikke"

Det bør ikke være en overraskelse, at du bliver stillet mange spørgsmål i hele interviewprocessen. Det er uundgåeligt, at du ikke har svaret på hånden for hver enkelt af dem. Så hvad gør du?

Du siger: "Det ved jeg ikke."

Ingen ved alt, og hvis det firma, som du taler med, forventer at du gør, så er de måske ikke det rette for dig. Det er helt fint at indrømme, at du ikke kender svaret på et spørgsmål. I løbet af dine opgaver i jobbet vil du støde på mange spørgsmål, du ikke kan svare på. Hvad vil du gøre i disse tilfælde? Vil du svare "Det ved jeg ikke" og derefter fortsætte? Nej, du vil gøre, hvad du kan for at finde et svar.

Så efter at have sagt "Det ved jeg ikke", følger du det op med "... men her er hvordan jeg kunne finde ud af svaret." Det er værdifuldt for en potentiel arbejdsgiver at vide, at du er villig til at finde en løsning på vanskelige problemer alene. Og vise at du har en plan for hvordan du vil løse det.

 

6. Kom til tiden

Hvis du tidligere har været til jobsamtaler har du sikkert også oplevet at intervieweren kommer for sent. Måske trak deres forrige møde ud. Måske glemte de det. Uanset årsagen kommer interviewere ofte for sent til dit interview. Det er respektløst af din tid, men det sker.

Mens din interviewer sandsynligvis vil være et par minutter for sent, vil du ikke. Du skal gøre alt i din magt for at være der til tiden. Du skal indstille alarmer, påmindelser, og lægge noter på dit badeværelse spejl. Du ringer ind til telefoninterview, inden de starter. Og du forlader huset 30 minutter før du egentlig bør, selvom det betyder at du bruger de 30 minutter i din parkerede bil ude foran kontoret.

Bemærk: Når jeg siger, at du skal være der i tide, betyder det faktisk, at du vil være der fem minutter for tidligt. Mere end det, og du sætter dine interviewere og deres kolleger i en akavet position. Da de pludselig skal finde ud af hvor de skal gøre af dig i den ekstra tid. Mindre end 5 min., og du vil ikke have tid til at besøge toilettet, få et glas vand og gøre dig klar til dit interview.

Jo mere forberedelse du gør i forvejen, som for eksempel at give dig masser af tid til at dukke op til interviewet, desto mere behagelig vil du have det og jo større chance for succes.

 

7. Tag noter

Tag noter før, under og efter hver samtale, du har. Skriv ned hvem du talte med, hvad deres stilling er hos virksomheden, hvad der blev spurgt om og hvad der blev svaret (på begge sider af samtalen), og hvad dit indtryk var i slutningen af hver samtale.

Disse noter vil være uvurderlige, når du går videre gennem interviewprocessen. Du bør gennemgå dem forud for hver opfølgende samtale, ikke kun for at opfriske din hukommelse om, hvad i tidligere har snakket om. Men også for at hjælpe dig med at huske hvilke spørgsmål der ikke blev besvaret tidligere. Det er meget mere effektivt at sige, "Da jeg talte med Dorthe, sagde hun at du havde problemer med.... Kan du fortælle mig mere om det?" end at sige, "Nogen andre nævnte noget med nogle problemer du har ..." Det viser, at du er engageret og interesseret i stillingen.

Du tror måske, at du har en fotografisk hukommelse. Du glemmer aldrig et navn, ansigt eller detalje. Selv hvis det er tilfældet, så gør mig glad og noter alligevel. For de fleste mennesker er vores hukommelse ikke så effektiv som vi går og tror. Lad vær med at tro at du er fejlfri.

optimer dine faglige kompetencer

Optimer dit CV med nye faglige kompetencer

Uanset hvor du er i din karriere, kan det kun hjælpe dig med at lære noget nyt.

Leder du efter et nyt job? En unik færdighed kan nemt hjælpe dig med at skille dig ud fra de andre ansøgere. Har du været i samme stilling i lang tid? Ekspertise i et nyt felt kan være den afgørende faktor for at du bliver forfremmet. Og selvom du sidder som mellemleder, kan det at udvide din erfaring til et ukendt område, vise dit team hvor meget du værdsætter at udvikle dig i dit job.

Ligesom de fleste andre ting er det dog lettere sagt end gjort, at lære en ny færdighed. Medmindre selvfølgelig alle ressourcer er overdraget til dig.

I dag gør vi præcis det. For at sikre dig, at du ikke bruger timer på at søge efter, hvad du skal lære og hvor du skal lære det, har vi en liste over online kurser fra fantastiske ressourcer på tværs af internettet.

Uanset om du er interesseret i programmering, grafisk design, taleskrivning eller konfliktløsning, er der med garanti et kursus til for dig.

Læs mere

cv billede

Bedste tips til dit CV billede i 2018

En af de helt store spørgsmål, når man opsætter sit CV er hvorvidt du skal inkludere et profil billede. I Danmark er det efterhånden blevet standard at man benytter sig af et CV billede. I andre lande er det ikke lige så almindeligt. Så hvis du søger internationalt, så sæt dig ind i de gældende normer, inden du søger.

Læs mere

power pose sikrer dig den gode jobsamtale

11 tips om kropsprog der skaber den gode jobsamtale

Du har forberedt et svar på næsten alle tænkelige spørgsmål du kan få under jobsamtalen. Og du har forberedt en masse gode spørgsmål til arbejdsgiveren for at sikre at du virker interesseret i jobbet og i virksomheden. Hvad mangler så? Det skal jeg fortælle dig. Du mangler at have en ‘game-plan’ for hvilke signaler du sender med dit kropssprog.

Hvis du ikke er vant til jobsamtaler eller de altid gør dig nervøse. Så har du helt sikkert også sendt de signaler helt ubevidst. Men bliver du bevidst om det, så kan du faktisk være med til at påvirke opfattelsen af dig hos din potentielle arbejdsgiver.

Så lad os lige gennemgå de 9 vigtigste ting du skal være opmærksom på. Så du får skabt rammerne til den gode jobsamtale.

Læs mere

En gennemtænkt liste over gode spørgsmål til jobsamtalen

51 gode spørgsmål til jobsamtalen

Du er sikkert udemærket klar over at jobsamtalen ikke kun er for, at en arbejdsgiver kan ‘grille’ dig. Det er samtidig en oplagt mulighed for dig at finde ud af hvorvidt jobbet egentlig er noget. Det betyder at du skal komme forberedt med gode spørgsmål til jobsamtalen. Hvad vil du gerne vide om stillingen? Virksomheden? Afdelingen? Teamet?

At komme på spørgsmål, kræver næsten en brainstorming session i sig selv. Men frygt ej, vi hjælper dig. Vi har samlet en liste over nogle af de bedste spørgsmål til jobsamtalen. Vi anbefaler ikke at du skal spørge dem alle. Udvælg dem der giver mening i forhold til stillingen. Eller brug listen til at komme på dine egne spørgsmål. Du vil opleve at mange af spørgsmålene vil blive besvaret i løbet af jeres samtale. Så flet andre spørgsmål ind hvis det giver mening.

Men når samtalen langsomt rundes af og du bliver spurgt om du har nogen spørgsmål, så brug listen til at sikre du har fået svar på det du behøver. Så du går derfra med en god mavefornemmelse om hvorvidt stillingen er noget for dig eller ej.

Læs mere

Din pensumliste for forberedelse til jobsamtale

Forberedelse til jobsamtalen: 30 dræberspørgsmål

Ville det ikke være fedt, hvis du vidste præcis, hvilke spørgsmål en arbejdsgiver vil stille dig til din næste jobsamtale?

Vi ved det desværre ikke. Men vi kan give dig den anden bedste ting: En liste over de 30 oftest spurgte spørgsmål, samt hvad du bør svare. Så du kan bruge det som din forberedelse til jobsamtalen.

Det handler ikke om at du skal have et færdig svar klar du bare kan hive op af lommen. Men det er helt klart umagen værd, at du sætter dig ind i hvad du kan risikere at blive spurgt om. Og hvad en arbejdsgiver ligger vægt på i dit svar. Samt hvad det kræver for at vise du er den rigtige mand eller kvinde til jobbet.

Betragt denne liste som dit pensum til jobsamtalen.

Download vores Cheat Sheet og have alle spørgsmålene lige ved hånden!


1. Kan du fortælle lidt om dig selv?

Spørgsmålet er så simpelt, at mange simpelthen ikke forbereder sig på det, men det er kritisk at du kan svare ordentlig på det. Sagen er den, at du skal ikke give din fulde job historik eller hele din livshistorie. Du skal istedet forberede en elevator pitch. En kort og overbevisende pitch, som viser at du er præcis den rigtige til jobbet. Start med 2-3 konkrete resultater eller erfaringer, som er de vigtigste for dig at få fortalt. Slut så af med hvordan din forrige job(s) har forberedt dig til præcis den rolle du bliver interviewet til.

2. Hvordan hørte du om jobbet?

Et andet tilsyneladende uskyldigt spørgsmål til jobsamtalen. Men dette er faktisk en oplagt mulighed for at skille sig ud ved at vise din passion for jobbet, og virksomheden. For eksempel, hvis du hørte om jobbet via en ven eller via dit netværk. Navngiv personen og fortæl, hvorfor du var så begejstret for det. Eller hvis det var via et event eller en artikel, så del det. Selv hvis du fandt jobopslaget tilfældigt, så fortæl hvad der præcist fangede dig ved den.

3. Hvad kan du fortælle om virksomheden?

Alle og enhver kan læse og gengive virksomhedens 'Om' side. Når arbejdsgiveren spørger er det ikke for at sikre sig, at du forstår deres mission. I stedet så er det for, at se om du er interesseret i det. Besvar spørgsmålet ved at starte med en sætning, der viser, at du forstår virksomhedens mål. Brug et par nøgleord og sætninger fra hjemmesiden. Fortsæt så herefter og gør det mere personligt, ved at sige, "Jeg synes personligt at jeg kan identificere mig med jeres mission, fordi..." eller "Jeg tror virkelig på denne tilgang, fordi..." og del et personligt eksempel eller to.

4. Hvorfor er du interesseret i jobbet?

Arbejdsgivere kan godt lide at høre folk er interesseret i dem. Så sørg for at have et godt svar på hvorfor du vil have stillingen. Er du ikke interesseret, så bør du nok finde et andet sted. Start med at identificere et par nøglefaktorer, som gør rollen perfekt til dig. For eksempel, "Jeg elsker kundesupport, fordi jeg elsker den konstante menneskelige kontakt og tilfredsheden ved at hjælpe nogen der har problemer". Del så hvorfor du elsker virksomheden. For eksempel, "Jeg har altid været lidenskabelig omkring uddannelse, og jeg tror at I har gang i nogle rigtig interessante ting, som jeg gerne vil være en del af".

5. Hvorfor skal vi ansætte netop dig?

Det kan virke ret aggressivt og måske også lidt skræmmende at få dette spørgsmål. Men det er til din fordel, hvis det bliver stillet. Der er ingen bedre mulighed for at sælge dig selv og dine færdigheder til din mulige arbejdsgiver. Din opgave er at lave et svar der dækker 3 ting: At du ikke bare klarer arbejdet, men at du også leverer gode resultater; at du virkelig passer ind i teamet og kulturen; og at det vil være en fordel at ansætte dig fremfor nogen af de andre kandidater.

6. Hvad er dine stærke sider?

Det handler om at være præcis når du besvarer dette spørgsmål. Du skal ikke dele de styrker som du tror arbejdsgiveren vil høre. Del dine sande styrker. Vær relevant ved at forberede nogle styrker, som er målrettede til stillingen du søger. Og sidst men ikke mindst, sørg for at de er specifikke. For eksempel, istedet for "menneskekender" så brug "overbevisende kommunikatør" eller "god til at bygge relationer". Følg så op med et eksempel på, hvordan du har brugt disse træk/egenskaber i dit arbejdsliv.

7. Hvad er dine svage sider?

Det egentlige formål med dette spørgsmål er - ud over at identificere eventuelle store røde flag - at måle din selvbevidsthed og ærlighed. Så, "Jeg kan ikke nå en deadline, om det så galt mit liv" duer ikke. Men det gør, "Intet! jeg er perfekt!" heller ikke. Forsøg at finde en balance ved at tænke på noget du kæmper med. Men som du arbejder på at forbedre. Du har måske aldrig været god til præsentationer, men har for nylig sat dig for at styre møderne i teamet for at blive mere komfortabel med det.

8. Hvad er dine største resultater du har opnået?

Der er intet der siger "ansæt mig" bedre, end en masse eksempler på nogle fantastiske resultater du har opnået. Så hold dig ikke tilbage, når du besvarer dette spørgsmål. En god måde at gøre det på, er at benytte sig af S-T-A-R metoden (benyt evt. dette ark): Forklar situation og opgaven du skulle løse, for at give arbejdsgiveren en baggrundsmæssig sammenhæng. For eksempel, "I mit forrige job som junioranalytiker var det min rolle at styre faktureringsprocessen". Men brug størstedelen af tiden på at beskrive hvad det faktisk gjorde (handlingen) og hvad du opnåede (resultatet). For eksempel, "I en måned strømlinede jeg processen, hvilket sparede min gruppe for 10 mande-timer, samt reducerede fejl på fakturaer med 25%."

9. Fortæl om en udfording eller konflikt du har haft arbejdsmæssigt og hvordan du håndterede det.

Ved at stille dette spørgsmål til jobsamtalen, ønsker din arbejdsgiver at få en fornemmelse af hvordan du håndterer konflikter. Alle kan se godt ud og virke søde til en jobsamtale. Men hvad så når du er ansat og irriterende Martin fra regnskab konstant går dig på nerverne.
Benyt S-T-A-R metoden igen og fokuser på hvordan du håndterede situationen professionelt og produktivt. Afslutningsvis forklarer du hvordan det hele endte lykkeligt fordi du kom på en løsning eller fandt et kompromis.

10. Hvor ser du dig selv om 5 år?

Hvis du får dette spørgsmål til jobsamtalen, så vær ærlig og præcis om dine fremtidige mål. Men tage stilling til følgende, som en arbejdsgiver gerne vil vide:
a) om du har realistiske forventninger til din karriere
b) om du har ambitioner omkring jobbet
c) om stillingen stemmer overens med dine mål og udvikling
Den bedste måde at besvare spørgsmålet er at være realistisk omkring hvad mulighederne er i jobbet du er til samtale omkring. Og hvis jobbet ikke nødvendigvis er oplagt i forhold til dine drømme? Så er det ok, at sige du ikke er helt sikker på, hvad fremtiden bringer. Men at du ser dette job spille en vigtig rolle i at hjælpe dig med at træffe den rette beslutning.

11. Hvad er dit drømmejob?

Igen, så er det for at finde ud af, hvorvidt jobbet er i overenstemmelse med dine karriere ønsker. Tal om dine mål og ambitioner og hvorfor dette job vil bringe dig tættere på dem.

12. Hvorfor søger du nyt job?

Det er et svært spørgsmål, men du kan næsten være helt sikker på, at du bliver spurgt. Hold altid din forklaring positiv. Du vinder intet ved at være negativ. Også selvom din nuværende chef er snotdum. Formuler det i stedet på en måde, så du fremstår ivrig efter nye muligheder. Og at det job du er til samtale på, er bedre egnet til dig end din nuværende stilling. For eksempel, "Jeg vil virkelig elske at være en del af produktudviklingen fra start til slut, og jeg ved, jeg vil få den mulighed her". Og hvis du blev fyret? Hold det kort og simpelt: "Jeg blev desværre opsagt", er et helt ok svar.

13. Hvorfor blev du opsagt?

Hvis du rent faktisk blev fyret, så får du med stor sandsynlighed dette som et opfølgningsspørgsmål. Så lad os tage den med det samme. Dit bedste bud er at være ærlig. Der er altid nogen der kender nogen, så det skal nok komme en arbejdsgiver for øre. Men det er nødvendigvis ikke en deal-breaker. Del hvordan du er vokset og hvordan du har ændret din tilgang til job og livet, som følge af din fyring. Hvis du kan vende det til en fordel i forhold til det næste job, så er det endnu bedre.

14. Hvad søger du i en ny stilling?

Tip: Ideelt set de samme ting som denne stilling tilbyder. Vær specifik.

15. Hvilken slagsarbejdsmiljø foretrækker du?

Tip: Ideelt set de samme ting som det miljø virksomheden har, som du er til jobsamtale med. Vær specifik.

16. Hvad er din ledelsesstil?

De bedste ledere er stærke, men fleksible og det er præcis dét du ønsker at vise i dit svar. Tænk på noget i stil med: "Eftersom hver situation og hver medarbejder kræver forskellig håndtering, forsøger jeg at opbygge min ledelsesstil ved at coache mine medarbejdere...". Herefter deler du et par eksempler på dine bedste ledelsesøjeblikke. Du voksede måske et team fra 5 til 15. Eller du formåede at coache en medarbejder der ikke leverede, til at blive virksomhedens bedste sælger.

17. Kan du komme med et godt eksempel på lederskab?

Her må du vurdere hvad der er vigtigst i rollen. Vil du vise et eksempel, der viser dine projektledelseskompetencer eller et der viser dine evner til at lede og samle et team. Husk, at de bedste historier indeholder nok detaljer til at være troværdige. Vis hvordan du var førende i denne situation og hvordan det repræsenterer din samlede lederegenskaber og potentiale.

18. Har du oplevet at der arbejdsmæssigt blev taget en beslutning, som du var uenig med og hvordan håndterede du det?

Vi har alle oplevet at der er taget beslutninger på arbejdspladsen, som vi ikke er enige i. Når du bliver spurgt om dette, handler det om for arbejdsgiveren at se hvorvidt du kan håndtere sitationen på en produktiv og professionel måde. Du skal ikke fortælle historien om din chef der var en idiot og du holdt mund, så der forblev fred. I stedet skal du fortælle om en situation hvor dine handlinger gjorde en positiv forskel på resultatet af situationen. Det kan både være et arbejdsrelateret resultat eller et mere effektivt og produktivt samarbejde, som var resultatet.

19. Hvordan vil dine kollegaer beskrive dig?

Husk på, at hvis du får dette job, så skal du leve op til hvad du har fortalt under jobsamtalen. Så først og fremmest skal du være ærlig. Herefter kan du forsøge at nævne nogle af dine styrker, som ikke er blevet nævnt i andre aspekter af samtalen. Det kan f.eks. være din gode arbejdsmoral eller din vilje til inkludere andre på projekter, når det er nødvendigt.

20. Hvorfor er der et hul i dit CV?

Har du gået arbejdsløs i en periode, så vær direkte og klar i spyttet omkring hvad du har lavet i perioden. Forhåbentlig er det en liste af imponerende frivilligt arbejde eller andre aktiviteter som udvikler én. Styr så samtalen hen imod, hvordan du vil klare jobbet og bidrage til virksomheden: "Jeg besluttede at tage en pause i det tidsrum, men i dag er jeg klar til at bidrage til denne virksomhed på følgende måder."

21. Kan du uddybe hvorfor du har skiftet karriere?

Du skal ikke lade dette spørgsmål gøre dig usikker. Tag en dyb indånding og forklar arbejdsgiveren, hvorfor du har taget de karrierebeslutninger du har. Endnu vigtigere, giv ham/hende et par eksempler på, hvordan din tidligere erfaring kan overføres til din nye rolle. Der behøver ikke være en direkte forbindelse. Faktisk er det ofte mere imponerende, hvis en kandidat kan overføre irrelevant erfaring ved at det relevant for rollen.

22. Hvordan håndterer du stressede situationer?

Kom med et svar der viser, at du kan håndtere stressede situationer på en produktiv og positiv måde. Et godt svar kan være at forklare din taktik for at håndtere stressede situationer. For eksempel, at du laver verdens længste to-do liste. At du stopper op og tager 10 dybe vejrtrækninger, osv. Slut så af med at give et eksempel på en situation der var stressende og som du håndterede perfekt.

23. Hvad vil du fokusere på i de første 30, 60 eller 90 dage i jobbet?

Start med at forklare, hvad du skal gøre for at komme 'ind i det'. Hvilke informationer har du brug for, for at gøre det? Hvilke dele af virksomheden har du brug for at blive bekendt med? Hvilke medarbejdere vil du gerne sætte dig ned sammen med? Vælg derefter et par områder, hvor du mener at du kan bidrage med noget meningsfuldt med det samme. For eksempel, "Jeg tror at et godt start-projekt vil være at kigge på jeres email kampagner og sikre at I måler konverteringer". Hvis du får jobbet, så kan det godt være at du (eller din nye arbejdsgiver), beslutter at der er at andet projekt der er vigtigere. Men hvis du har forberedt dig godt på dette svar, så viser det til jobsamtalen, hvor du kan give noget øjeblikkelig værdi. Og at du er spændt på at komme igang.

24. Hvad er dit løn niveau?

Regel #1 for at besvare dette spørgsmål er at du har gjort en masse research. Benyt dig af dit netværk eller online løn statistikker. Du har så en nogenlunde ide om lønniveauet. Start med det højeste niveau, som passer på dig i forhold til din erfaring, uddannelse og kompetencer. Og send så beskeden at du er fleksibel alt afhængig af medarbejdergoder, pension, frokostordning, flex-tid osv. Det sikrer at du får sendt beskeden, at du ved din erfaring og kompetencer har værdi. Men at du gerne vil have jobbet og er villig til at forhandle.

25. Hvad laver du i din fritid?

Arbejdsgiveren stiller personlige spørgsmål til samtalen for, at se om du passer ind i kulturen. Og for at give dig mulighed for at åbne op og vise din personlighed. Så hvis der bliver spurgt ind til dine fritidsinteresser, så er det helt ok at åbne op og dele hvad der fylder i dit liv. Hold det dog stadig semi-professionelt. Det er helt ok at sige du godt kan lide et par øl med vennerne hver fredag. Men lad vær med at sige, at du hader mandage, da du ofte har tømmermænd efter weekenden.

26. Hvis du skal sammenligne dig med et dyr, hvilket ville du så være?

En gang imellem kan du få lidt 'mærkelige' spørgsmål, som ofte er fra en personlighedstest. Ofte er det for at fange dig uforberedt og se hvordan du håndterer det. Der er ikke noget forkert svar her. Du får til gengæld bonuspoint, hvis dit svar hjælper dig med at pointere dine styrker, personlighedstræk eller hvis du kan skabe en 'relation' med arbejdsgiveren. Pro tip: Benyt dig en taktik for at købe dig lidt ekstra betænkningstid, ved at sige: "Det er et rigtig godt spørgsmål. Jeg tror mit svar vil være..."

27. Hvor mange tennisbolde kan der være i en limousine?

1000? 10.000? 100.000? Seriøst?

Specielt i stillinger, der har en analytisk tilgang kan du risikere at få spørgsmål som dette. Eller andre matematiske spørgsmål. Husk at det ikke er fordi at du nødvendigvis skal give et præcist/korrekt svar. Arbejdsgiveren vil sikre sig at du forstå, hvad han beder dig om. Og at du kan sætte gang i en systematisk og logisk måde at tænke og reagere på. Så tag en dyb indånding og begynd på udregningerne. Og ja, det er ok at bede om blyant og papir!

28. Planlægger du at få børn?

En arbejdsgiver må gerne spørge en kvindelig ansøger om hun er gravid eller påtænker at blive det. Men må ikke tillægge det vægt når han/hun beslutter om kandidaten skal ansættes. Derfor er der ingen grund til at stille dette spørgsmål. I mange internationale virksomheder er det forbudt/ulovligt at spørge ind til familie status, køn, religion og alder ("hvordan vil du håndtere et hold der kun består af mænd? Hvor er du født?"). Men du kan stadig risikere at få et af disse spørgsmål. Ikke altid med en dårlig hensigt. Arbejdsgiveren forsøger måske bare at føre en samtale.

Skulle du få nogen af disse, eller andre upassende spørgsmål, så forsøg at bringe samtalen tilbage til stillingen du er til jobsamtale om. For eksempel, "Jeg er ikke helt der endu. Men jeg er meget interesseret i hvilke karriere muligheder der er i virksomheden. Kan du fortælle mig mere om det?"

29. Hvad vil du mene vi kan gøre anderledes eller bedre?

Dette er et typisk spørgsmål hvis du er til jobsamtale hos en startup. Arbejdsgiveren ønsker at afklare om du har nogen baggrundsviden om virksomheden. Samt hvorvidt du kan tænke kritisk og komme til bordet med nye ideer. Så kom med nye ideer!
Hvilke nye funktioner vil du elske at se? Hvordan kan virksomheden øge konverteringer? Hvordan kan kundeservicen forbedres? Du skal ikke have udtænkt en fireårig strategi for virksomheden. Men del dine tanker og vis hvordan dine interesser og ekspertise kan bruges i jobbet.

30. Har du nogen spørgsmål til os?

Jobsamtalen er ikke kun for at arbejdsgiveren kan 'grille' dig. Det er din mulighed for at finde ud af om et jobbet passer til dig. Hvad vil du vide om stillingen? Virksomheden? Afdelingen? Holdet?

Mange af disse spørgsmål vil blive afdækket i selve samtalen. Men sørg altid for at have nogle spørgsmål klar. De kan være rettet til arbejdsgiveren, "Hvad er din ynglingsdel ved at arbejde her?". Eller rettet mod virksomhedens vækst, "Hvad kan du fortælle mig om dine nye produkter eller planer for vækst?". Vi har samlet 51 gode spørgsmål til jobsamtalen, som du kan tage direkte fra eller bruge som input til dine egne spørgsmål.