power pose sikrer dig den gode jobsamtale

Du har forberedt et svar på næsten alle tænkelige spørgsmål du kan få under jobsamtalen. Og du har forberedt en masse gode spørgsmål til arbejdsgiveren for at sikre at du virker interesseret i jobbet og i virksomheden. Hvad mangler så? Det skal jeg fortælle dig. Du mangler at have en ‘game-plan’ for hvilke signaler du sender med dit kropssprog.

Hvis du ikke er vant til jobsamtaler eller de altid gør dig nervøse. Så har du helt sikkert også sendt de signaler helt ubevidst. Men bliver du bevidst om det, så kan du faktisk være med til at påvirke opfattelsen af dig hos din potentielle arbejdsgiver.

Så lad os lige gennemgå de 9 vigtigste ting du skal være opmærksom på. Så du får skabt rammerne til den gode jobsamtale.

1. Power Pose

Hvis du er typen der bliver nervøs over en jobsamtale, så kan du faktisk booste din selvtillid inden du går ind i virksomheden. Find et sted hvor du kan være alene – det kan sagtens være et toilet. Og så stiller du dig i Supermand/Wonder Woman stå-position. Let spredte ben, ret ryg, brystet frem og hænderne i siden. Eller let spredte ben med armene op i vejret, som hvis du lige har vundet OL guld.

Et studie fra 2010 viste, at hvis man blot brugte 2 simple ‘Power poses’, hvert i 1min. Så frigiver det stoffer i hjernen, som helt basalt får dig til at føle dig uovervindelig. Ikke helt skidt til en jobsamtale.

2. Det perfekte håndtryk

Det perfekte håndtryk til jobsamtalen

Håndtrykket burde være ligetil. Men faktum er at der findes flere udgaver af det og vil du skabe et godt førstehåndsindtryk, er der kun én version du bør benytte. Så lad os bryde den ned trin for trin: 

Trin 1: Vær den første til at række hånden frem – det udstråler selvtillid.

Trin 2: Skab øjenkontakt og ‘lås’ fast – det viser at du lægger op til et håndtryk og du undgår at det bliver akavet.

Trin 3: Grib korrekt – flad hånd, tommelfingeren op i luften og de andre fingre peger på personens knæ.

Trin 4: Stabilt tryk – du skal ikke brække knogler, ej heller skal du være en død fisk. Et sted midt imellem, tilpasset til den modtagerens tryk.

Trin 5: Giv et enkelt ryst…eller 2 – Det skal ikke gøres for hurtigt eller for lang tid. Så et enkelt eller 2 ryst er passende.

 

3. Vent med at sætte dig

aldrig sæt dig før intervieweren

Nå i først er kommet ind i lokalet, hvor jobsamtalen skal foregå er der muligvis andre interviewere du skal hilse. Her gælder nøjagtig samme regler, som før i #2. Der er også muligheden at du bliver vist hen til stolen du skal sidde på. I så fald, så siger du tak og venter med at sætte dig til intervieweren har sat sig. Der er ikke noget mere akavet end at sidde ned, mens en anden (potentiel) mere autoritær stadig går rundt. Ved du ikke hvor du skal gøre af dig selv, mens du venter? Så stil dig ved siden af stolen i et power pose.

4. Sid helt tilbage i stolen

sæt dig ordentlig i stolen til samtalen

Sid helt tilbage i stolen med hele ryggen op af ryglænet på stolen. Med andre ord, ret ryggen. Det kommer tilbage til dit power pose. Du skal have et åbent kropssprog, så ingen krydsede ben eller korslagte arme. Det udstråler usikkerhed og du vil ikke virke så tilgængelig overfor arbejdsgiveren/intervieweren.

5. Naturlig øjenkontakt

husk øjenkontakt for at sikre den gode jobsamtale

For lidt øjenkontakt er skidt. For meget øjenkontakt er virkelig skidt. Der er ingen grund til at fremstå som en ugle der aldrig blinker og altid bare stirrer intervieweren direkte i øjnene. Men du må heller ikke kigge væk og virke uinteresseret. Benyt følgende trick for at ramme balancen mellem for lidt og for meget. Fokuser på et punkt lige mellem øjnene/brynene. Og skift så til forskellige punkter på ansiget hvert andet sekund, til øjnene, til munden, til næsen, til læberne. Så du aldrig bare borer direkte ind i øjnene på intervieweren.

6. Brug dine hænder når du taler

brug hænderne når du taler til job interviewet

Hvis du ikke ved hvor du skal gøre af dine hænde, så brug dem endelig når du snakker. Når vi er virkelig nervøse har vi en tendens til at skjule vores hænder, da vi bruger dem til at udtrykke vores angst og nervøsitet. Så hvis du sidder stille med dem kan det evt. blive fejlfortolket som mistroisk adfærd.

7. Flash dine håndflader

Når vores håndflader vender opad eller imod andre, signalerer det ærlighed og at vi er engagerede. Vores limbiske del af hjernen vil automatisk opfange det positivt og det vil hjælpe intervieweren med at føle sig tilpas i dit selskab. Det ligger dybt i vores instinkt, at hvis vi ikke ser tendens til åbne håndflader, så er vi straks på mærkerne.

Generelt set, så alt der indikerer et åbent kropssprog, som åbne håndflader, smil og ret ryg får dig til at se energisk ud.

8. Plant fødderne solidt i gulvet

Der er en videnskabelig grund til at du bør plante fødderne solidt i gulvet. Det er ikke umuligt, men det er bevist at det er sværere at svare på komplekse spørgsmål, medmindre du er ‘grounded’.

Ser vi bort fra den videnskabelige grund, så er det stadig en god ide. Rådet til kvinder bør ikke krydse benene ved knæet. Men istedet ved anklerne. Det giver mulighed for at bytte om på benene uden at det er alt for tydeligt.

9. Dybe vejrtrækninger og tal når du ånder ud

En måde at berolige jobsamtale nerverne er at trække vejret rigtigt. Dybe, rolige vejrtrækninger helt ned i maven. Du kan evt. trække vejret ind når du bliver stillet et spørgsmål, og så svare mens du ånder ud. Det gør at du følger et naturligt flow i din vejrtrækning.

Du kan benytte 4 sek. metoden få styr og ro på din vejtrækning:

  1. Træk vejret ind mens du tæller langsomt til 4
  2. Hold vejret mens du tæller langsomt til 4
  3. Pust ud mens du tæller langsomt til 4
  4. Hold vejret mens du tæller langsomt til 4
  5. Gentag 4 gange

10. Nik mens du lytter

Udover at holde øjenkontakt og ansigtskontakt, så kan du ved at nikke mens du lytter, vise at du er tilstede i samtalen. Du skal selvfølgelig ikke nikke konstant, men en gang imellem for at vise at du forstå hvad der bliver sagt.

11. Læn dig ind i samtalen

At læne sig ind mod modparten i en samtale er en naturlig ting, når man er engageret i en samtale. Ved at læne dig forsigtig frem (stadig have dine skulder tilbage og dit bryst højt) viser at du er interesseret.

11 tips om kropsprog der skaber den gode jobsamtale
5 (100%) 2 vote[s]

Skrevet af Det perfekte CV

Jobsøgning skal ikke kun være for dem der er dygtige til at sætte noget smart op i Word. Det skal være for alle og det har vi gjort til vores personlige mission. At sikre alle muligheden for en professionelt designet CV skabelon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *