cover photo jobsøgning

Om du står som ledig og skal sparke en jobjagt igang eller forsøge at kickstarte en nuværende, kan det være lidt skræmmende. Men at have en omfattende jobsøgning tjekliste lige ved hånden, gør hele processen væsentlig lettere. Så lad os dykke ned og tag et kig på hvad du skal bruge fra start til slut.

Og forresten, da vi tager det helt fra bunden, er du velkommen til at hoppe mellem sektionerne:

 

Målsætning til drømmejobbet

Definer dine mål

Før du opdaterer dit CV og begynder at lede efter jobs, skal du have styr på hvad du leder efter. Leder du efter mere ansvar eller kortere afstand til jobbet? Er du træt af at arbejde for et firma, der tillader hunde på kontoret? Ved at sætte dig ned og tage tiden til at identificere dine mål (store og små) hjælper du dig selv med at finde ud af, hvilke jobs du skal fokusere på.

Ved du ikke hvor du skal starte? Prøv at rangere disse 5 værdier efter hvad du vægter højest:

  • Virksomhedskultur
  • Mulighed for vækst
  • Løn og fordele
  • Stabilitet
  • Ansvar

Hvis du værdsætter stabilitet over alt andet, er det måske ikke en ‘startup’ du skal søge hos. Omvendt, hvis virksomhedskultur og vækstmuligheder er øverst på listen, er et veletableret selskab nok ikke det perfekte match.

Det er afgørende at have styr på dine ønsker i forhold til det daglige ansvar, når du begynder at opdatere dit CV, ansøgning og LinkedIn profil. Spørg dig selv, hvad du har nydt mest i løbet af din karriere, og hvad du helst ikke vil spilde mere af din tid på. At gennemgå denne øvelse hjælper dig med at forstå, hvad dit ideelle job vil være.

Til sidst, så prøv at gennemgå diverse jobannoncer for forskellige roller, som du overvejer. Finder du ansvaret der beskrives interessant og spændende eller kedeligt og trættende? Vær opmærksom på hvilke opgaver, der appellerer mest til dig. Og husk på dem når du begynder at søge og læse jobbeskrivelser.

 

mand skriver cv

Opdater dit CV

Når en recruiter eller en potentiel arbejdsgiver gennemgår dit CV, skal det tydeligt fremstå, hvilken type stilling du leder efter. Og hvordan dine erfaringer passer til jobbet han/hun skal besætte. Det skal også være nemt at udse dine største præstationer.

Det er vigtigt du ikke bare opremser dit ansvar fra tidligere stillinger. Dit CV skal fortælle en overbevisende historie om, hvad du har opnået og hvordan din erfaring passer perfekt til jobbet du søger. For eksempel, hvis du søger et job som personlig assistent, der kræver du kan holde styr på en kalender. Skal du fremhæve din erfaring fra tidligere, hvor du har supporteret 3 ledere på én gang og holdte styr på alle tres kalendre.

Sørg for at opdatere dit CV og tilpasse det til hver stilling du søger. Det skal gøres for at sikre du fremhæver præcis de erfaringer, en potentiel arbejdsgiver leder efter.

Når du har opdateret det, så gennemgår du nedenstående tjekliste for at sikre du har fuldstændig styr på det.

Mit CV:

  • Er skræddersyet til jobbet jeg søger
  • Er opdateret med korrekte kontaktoplysninger
  • Inkluderer ikke (nødvendigvis) min fulde adresse (det er faktisk nok med by og postnummer)
  • Har en professionel email adresse
  • Fremhæver mine karrieres højdepunkter og præstationer
  • Er let at læse og følge
  • Har omkring fire til otte punkter (eller mindre) for hver af mine forrige jobs
  • Er søgeordsoptimeret, hvilket betyder at det indeholder ord og sætninger, der er fælles for branchen og stillingen jeg målretter mod
  • Bruger engagerende handlingsord (f.eks. administrere, udvikle, dyrke, drive, etablere, implementere)
  • Er én side lang (eller to-tre, hvis der ansøges om en direktør stilling)
  • Er rettet for stave- og grammatik fejl
  • Har fået læst korrektur af en betroet ven eller kollega
  • Er helt korrekt
  • Fremhæver de mest relevante jobs og kompetencer på den første tredjedel

 

følgebrev

Skriv et blændende følgebrev

Følgebreve bliver ikke rigtig benyttet i Danmark til de mest almindelige jobs. I nogle større internationale firmaer bliver de dog stadig benytter. Søger du job i udlandet kan de også være relevante. Er det relevant, ønsker du ikke at springe dette trin over. Det kan være det, der gør at du lander et interview istedet for at lande i “tak, men nej tak”-bunken. Så lad os sørge for at du scorer point for ting andre ansøgere evt. ikke gør.

Obs. skal du sende dit CV og ansøgning til en mail adresse, så kan du betragte mailen som dit følgebrev.

Et følgebrev bør skræddersyes præcis ligesom dit CV. Men du kan spare tid ved at have en indledende skabelon klar. Her er en liste over alt hvad brevet bør indeholde for at du kommer godt igang.

Mit følgebrev:

  • Er tilpasset til jobbet jeg søger
  • Er tilpasset efter om det er en recruiter, potential arbejdsgiver eller medarbejderrepræsentant som skal læse det
  • Indeholder mine opdateret kontaktoplysninger
  • Er mindre end én side lang
  • Er delt op i tre eller fire korte afsnit
  • Angiver klart i det indledende afsnit hvilken stilling jeg ansøger til
  • Viser at jeg har undersøgt virksomheden (en måde at gøre det på er ved at nævne en nyhed om virksomhedens resultater: “Jeg så at I for nylig blev kåret som en af de bedste arbejdspladser at arbejde for…”)
  • Fremhæver et kort udvalg af mine relevante karrierepræstationer
  • Er fri for stave- og grammatik fejl
  • Er blevet korrekturlæst af en betroet ven eller kollega
  • Er helt korrekt

 

jobsøgning via linkedin

Optimer din LinkedIn profil

Mange recruitere benytter ikke andet end LinkedIn når de skal finde kandidater. Så hvis du ikke er på LinkedIn, eksisterer du ikke for mange. Du kan altså øge dine chancer gevaldigt ved at have en LinkedIn profil. At have en optimeret og opdateret profil vil øge din faglige troværdighed og hjælpe til med at du bliver bemærket. Når du har fået din LinkedIn profil opdateret og pakket med relevante søgeord, vil du sandsynligvis blive overrasket over, hvor meget mere opmærksomhed din profil vil få.

Lad os gennemgå elementerne for en profil der skiller sig ud. Husk, at dette bør være en forlængelse af dit CV og følgebrev – ikke en tro kopi.

Min LinkedIn profil:

  • Har et professionelt profilbillede (helst et headshot med en simpel baggrund)
  • Har en engagerende overskrift (ikke kun din nuværende jobtitel, for eksempel “Enterprise Sales Accountant Specialiseret i Marketing Automation“)
  • Har en tilpasset URL (dvs. www.linkedin.com/in/[DIT NAVN HER]
  • Indeholder en engagerende profil tekst/resumé
  • Er fuldt opdateret med min seneste jobhistorik
  • Fremhæver mine karrierepræstationer og kompetencer
  • Er søgeordsoptimeret
  • Omfatter min uddannelse og professionelle certificeringer
  • Inkluderer mit frivillige arbejde (hvis relevant)
  • Har en omfattende liste over mine færdigheder
  • Indholder anbefalinger fra nuværende og tidligere kolleger og chefer
  • Er fri for stave- og grammatik fejl
  • Er blevet korrekturlæst af en betroet ven eller kollega
  • Er helt korrekt

Glem ikke at sørge for at du virker aktiv på LinkedIn – du behøver ikke bruge mere end 15 minutter om ugen, hvor du liker eller deler relevante artikler.

 

referencer til jobsøgning

Få styr på dine referencer

Du skal ikke inkludere en liste over referencer på dit CV eller dit følgebrev. Men du skal have en liste over stærke og profesionelle referencer, som du har klar i baglommen. Referencer som er behagelige at tale med og som kan tale om deres personlige erfaring de har fra at arbejde sammen med dig. Bemærk at internationale virksomheder kan have ret strenge politikker omkring referencer og vil typisk kun bekræfte din jobtitel, ansættelsesdatoer og løn oplysninger.

Start med at identificere 3-5 personer. Det kan være tidligere eller nuværende kolleger eller chefer. Spørg hver person på forhånd om han/hun vil have lyst til at fungere som reference for dig. Hvis de siger ja, så bekræft hvordan de foretrækker at blive kontaktet (telefon/email), og sørg for at du holder kontakten med dem. Hvis det ser ud til, at en potentiel arbejdsgiver er klar til at tjekke dine referencer. Så giver du alle på din liste et heads-up.

Det er muligt, at du har udvalgt nogen, som ikke ønsker eller ikke er i stand til at fungere som reference for dig. Og det er okay! Du vil alligevel kun have referencer, der er spændte på at tale om, hvor god og dygtig du er. Af samme årsag, hvis du er usikker på om en af dine referencer ikke omtaler dig, så godt som du havde håbet på. Så fjern ham/hende fra din liste. Du skal være 100% sikker på at hver eneste person på listen udelukkende taler godt om dig.

 

jobsøgning via linkedin

Tjek dine sociale medier

Det er efterhånden ikke nogen hemmelighed at recruitere og en potentiel arbejdsgiver Googler og slår dig op på Facebook. Præcis som du gør med dem. Så du skal kunne svare ja til mindst et af disse spørgsmål:

  1. Er din blog, Facebook, Instagram, Tumblr og enhver anden platform sat til privat?
  2. Hvis ikke, er disse konti ‘renset’ for kontroversielt eller upassende indhold?

Hvis du svarede nej til begge disse spørgsmål skal du overveje at foretage nogle ændringer i dine kontoindstillinger. Hvis der er et billede hvor du fremstår beruset til en polterabend eller du har en opdatering hvor du brokker dig over dit forrige arbejde, kan du risikere at blive valgt fra på grund af dette.

Sociale medier kan også have en positiv indvirkning på din jobsøgning. Hvis du håber at administrere et online-community, arbejde i PR eller markedsføring, eller er en tekstforfatter, som regelmæssigt poster fantastisk indhold. Så er det en fantastisk måde at gøre sig bemærket på og vise sine evner.

 

Hvordan skriver jeg et cv?

Jobsøgnings muligheder

At identificere dine jobsøgnings muligheder er et afgørende skridt i denne proces. Der er mange måder at finde nye jobs på, men de mest almindelige er job portaler, virksomhedens karriere side, rekrutteringsbureauer og dit netværk. Lad os tage én ad gangen:

1. Job portaler

Job portaler er enten websteder eller apps, som indeholder en masse aktuelle jobannoncer. De mest oplagte er JobIndex, StepStone og LinkedIn Jobs. Men der findes mange flere.

2. Virksomhedens karriere side

At lave en liste over virksomheder, som du gerne vil arbejde for og gå direkte til deres hjemmesider, er en anden god måde at finde nye muligheder på.

3. Rekrutteringsbureauer

Disse er uafhængige virksomheder, der matcher folk med jobs hos deres kunder. De passer ikke til alle, men er normalt specialiseret inden for en branche. Ofte tilbyder de nyttige tips til dit CV og interview færdigheder. Se vores liste med 190 rekrutteringsbureauer.

4. Dit netværk

Dit netværk er nok den mest værdifulde ressource, som du har til rådighed. Dette omfatter venner, familie, tidligere kolleger og arbejdsmæssige forbindelser.

 

Når du har identificeret alle dine muligheder, vil du gerne bruge tid på at evaluere, hvilke vil være mest nyttige. At benytte dem alle er afgørende for din succes – du må ikke kun satse på en! Men vær ligeledes opmærksom på, hvor ofte du hører tilbage fra et job du har sendt ansøgning til (selvom det er en “tak, men nej tak” e-mail) og noter hvilken ressource du benyttede til at finde jobbet. Hvis du f.eks. ansøger en masse jobs via en branchespecifik job portal og aldrig hører noget tilbage. Men når du ansøger via LinkedIn, så får du en håndfuld svar. Så fokuser din opmærksomhed mere på LinkedIn.

 

Husk at bruge dit netværk

Benyt dig af dit netværk

Der er væsentlig større sandsynlighed for at du får det næste job via en person i dit netværk end via en job portal. Så det er vigtigt at du får udnyttet denne uvurderlige ressource. Lad os starte med en hurtig netværks checkliste.

Folk i mit netværk:

  • Ved at jeg leder efter et nyt job
  • Er klar over hvilken type job jeg leder efter
  • Er bevidst om hvilken branche jeg målretter min jobsøgning mod
  • Har en liste over forslag til virksomheder, jeg gerne vil arbejde for
  • Forstår hvordan de kan hjælpe mig (Jeg har bedt dem om at introducere mig til relevante forbindelser hos en virksomhed eller henvise mig til en åben stilling hos deres arbejdsgiver)
  • Har en kopi af mit CV
  • Er forbundet med mig på LinkedIn

Vær ikke genert når det gælder om at række ud til dit netværk, når du begynder en ny jobsøgning. Du ved aldrig hvem der ses privat med en chef hos din drømme virksomhed eller som kender en recruiter, der er på udkig efter en som dig. Bare sørg for at din besked til dit netværk ikke er for vag eller generel (“Jeg leder efter et nyt job. Lad mig vide, hvis du hører om noget!” Er bare ikke godt nok). Prøv istedet noget i denne stil:

“Jeg leder efter nye muligheder i software branchen. I øjeblikket er jeg en konsulent for et lille SaaS virksomhed i indre København. Jeg håber at kunne få en rolle som Account Manager hos et større firma. Jeg kunne rigtig godt tænke mig at arbejde for XXXX eller i YYYY.

Hvis du hører om åbne stillinger som Account Manager eller du kender nogen hos XXXX eller YYYY, vil jeg sætte stor pris på en henvisning eller en introduktion. Jeg kan ligeledes nævne at jeg har opnåt mindst 150% af mine tal de sidste fire kvartaler i træk og havde ansvaret for et 5 mands stort team. Jeg har vedhæftet mit CV til denne mail som reference.”

Du skal selvfølgelig formulere ovenstående så det passer mere til din personlighed, men brug ovenstående som en skabelon. Det handler om at være specifik og bede om en henvisning eller en introduktion.

Benyt dit netværk med omhu. Du ønsker måske ikke at dine nuværende kolleger skal vide at du leder efter nyt job. Så det er vigtigt at du er selektiv.

 

skemalæg din tid

Lav en tidsplan

At lede efter et job kan være tidskrævende og stressende. Jo mere organiseret du er, desto lettere bliver hele processen. Prøv at oprette job-agenter på diverse job portaler. Planlæg tid i løbet af ugen, hvor du gennemser jobopslag eller hvor du aktivt hiver fat i potentielle arbejdsgivere.

Jobsøgningen kan være lidt af et tal-spil. Jo flere ansøgninger du får afsted jo mere sandsynligt er det at du bliver kaldt til samtale. Dét at oprette et skema for ugen med, hvornår du skriver ansøgninger, hvornår du følger op, osv. kan hjælpe dig med konstant at holde et fornuftigt flow og holde dig igang.

Timing er alt og den bedste dag på ugen at sende en ansøgning afsted er angiveligt om mandagen (endelig kan vi bruge mandag til noget). Den værste dag på ugen skulle angiveligt være fredag. Hvorfor? De fleste recruitere afslutter deres uge og gør klar til weekenden om fredagen. Dermed får de ikke mulighed for at se nye ansøgere før om mandagen. På det tidspunkt vil din ansøgning ligge nederst i bunken. Så hvad kan vi konkludere med dette? Så snart du finder et interessant job, så søg med det samme. Medmindre du ser opslaget på en fredag, lørdag eller søndag. I så fald, så venter du til mandag.

 

opfølgningsmail

Benyt dig af en opfølgningsmail

Recruitere og arbejdsgivere modtager tonsvis (vi taler hundredvis) af ansøgninger, hver dag. Så det er ikke nok at have de rette kompetencer til jobbet for at gøre dig bemærket. Hvis du kan gøre dig bemærket på andre måder vil det i høj grad øge dine chancer for en uddybende samtale. At finde jobbet, tilpasse dit CV og indsende ansøgningen er naturligvis en væsentlig del af processen. Men hvorfor stoppe der?

Dit næste skridt er at hoppe på LinkedIn og søge efter forbindelser, som arbejder for firmaet du har sendt ansøgningen til. Det kan være recruiteren, den ansvarlige i firmaet eller en der arbejder i den afdelingen hvor du skal sidde. Når du har identificeret personen er det tid til at udarbejde din besked. Dette vil selvfølgelig variere afhængigt af hvem du vælger at kontakte. Her er nogle eksempler du kan bruge for at komme igang:

Hvis du kender personen:

Hej [navn]

Jeg planlægger at ansøge om jobbet som [jobtitel] hos [firmanavn] og vil høre dig om du ville have lyst til at videregive mit CV til jeres recruiter eller til ansættelseschefen der?

Eller

Jeg planlægger at ansøge om jobbet som [jobtitel] hos [firmanavn], og jeg har bemærket at du er forbundet med [navn]. Vil du have lyst til at introducere mig til ham/hende via LinkedIn?

Hvis personen arbejder i afdelingen:

Hej [navn]

Jeg har for nylig ansøgt om jobbet som [jobtitel] hos [firmanavn]. Det lyder som en rigtig spændende mulighed! Jeg skriver til dig for at høre om du ville have lyst til at dele lidt indblik i virksomheden og i din rolle der. Eventuelle oplysninger eller råd, som du kan give i forbindelse med rollen, vil blive yderst værdsat.

På forhånd tak for din tid!

Mvh.
[dit navn]

Til recruitere, ansættelseschefer eller HR:

Hej [navn]

Jeg har for nylig ansøgt om jobbet som [jobtitel] hos [firmanavn] og ønskede at følge op for at høre om der er yderligere oplysninger, du skulle have brug for fra mig for at komme videre med min ansøgning?

Denne stilling er yderst interessant for mig, fordi jeres jobopslag nævner at den rette kandidat bør have [krav] og [krav] erfaring. Jeg har en omfattende baggrund i [krav] og arbejder i øjeblikket på et [krav] projekt nu. Jeg vil gerne lære mere om, hvordan min ekspertise kan være et match og hjælpe til at nå virksomhedens mål.

Hvis du ikke er den rette person at spørge vil jeg sætte pris på, hvis du kan sende mig videre til rette. På forhånd tak for din overvejelse af mig som kandidat.

Mvh.
[dit navn]

Sørg for at få beskederne til at skille sig ud ved at omskrive dem, så de passer til din personlighed. Og tilpasse dem, så de viser din reelle interesse for virksomheden og hvordan du bedst kan hjælpe dem med at løse deres største problemer.

 

kommunikationsstrategi

Administrer din kommunikationsstrategi

Har du fulgt ovenstående må vi antage, at du har styr på dit CV, ansøgningen og dit netværk. Det næste du skal fokusere på er din email og telefon etikette. En uprofessionel telefonsvarer eller mærkelig email adresse kan rent faktisk være skyld i at du bliver valgt fra. Sørg for at du dig fra din bedste side – også når det gælder mail og telefon – ved at følge nedenstående råd.

Telefon etikette:

  • Slå ventemelodien fra (det er kun 3 der har slået det til som standard. Det er sangen der bliver spillet istedet for en ringetone, når folk ringer til dig.)
  • Optag en klar og professionel telefonsvarer besked
  • Sørg for at din telefonsvarer ikke er fuld
  • Besvar alle opkald inden for 24 timer

Email etikette:

  • Brug en professionel personlig email adresse
  • Opret en professionel email signatur
  • Gennemlæs og tjek for stavefejl hver gang, inden du trykker afsend
  • Besvar tilbage inden for 24 timer

 

husk øjenkontakt for at sikre den gode jobsamtale

Forberedelse giver den perfekte jobsamtale

At føle sig godt forberedt og sikker på dine jobsamtale færdigheder vil have stor indflydelse på din succes. Det er en god start, at få en ven eller betroet kollega til at hjælpe dig med at øve svarene på nogle af de mest almindelige spørgsmål til jobsamtalen. Men vær sikker på at du også har tjekket alle nedenstående punkter af inden hver jobsamtale:

  • Gennemgå jobannoncen grundigt
  • Have en solid forståelse for hvad virksomheden laver
  • Undersøg relevante industri- og virksomheds nyheder
  • Øv dig i at kunne give en kort og præcis forklaring af dine erfaringer
  • Øv dig i at kunne give en kort og præcis forklaring på hvordan dine kompetencer passer til jobbet
  • Have relevante og engagerende spørgsmål klar, som du kan stille din potentielle arbejdsgiver
  • Undersøg dine interviewere: Tjek deres firma profil, Facebook og LinkedIn profiler (det er okay at føle sig lidt stalker-agtig)
  • Sørg for at have en ide om hvad dresscode’en er i virksomheden (så du ikke møder op i shorts og de andre sidder i jakkesæt!)
  • Jobsamtale over telefonen: Find et roligt sted, hvor du kan snakke. Sørg for masser af strøm og signal, hvis du er på mobil i stedet for fastnet.
  • Jobsamtale via video: Sørg for at have ryddet op, så det ikke roder i baggrunden i rummet
  • For jobsamtaler hvor du møder op i person: Sørg for at ankomme tidligt (5-10 min. er godt), men ikke for tidligt.
  • Vær klar til at besvare spørgsmål omkring hvornår du vil kunne starte

 

takke mail

Skriv en fantastisk takke-mail

En stor tak kan forsegle en aftale, siger man. Så sørg for at spørge hver person du er til samtale hos om deres kontaktoplysninger. Det giver dig mulighed for at sende ham/hende en opfølgende email bagefter. At sende den samme dag har tendens til at have den største effekt. Men dagen efter virker også!

Her er et simpelt eksempel for at få dig igang. Du skal ikke glemme at inkludere personlige, specifikke detaljer fra samtalen for at vise at du var engageret og opmærksom.

Hej [navn]

Mange tak for en behagelig samtale tidligere i dag. Det var rigtig spændende at høre mere om teamet og rollen som [jobtitel]. Jeg synes [firmanavn] lyder som en rigtig spændende sted at arbejde og jeg kan sagtens se mig selv i rollen. Jeg mener at mine [erfaringer] indenfor [område] passer godt sammen med hvad i efterspørger og håber jeg får mulighed for at bevise det.

Jeg håber at høre fra jer igen. Indtil da er du velkommen til at tage fat i mig, hvis I skulle have yderligere spørgsmål.

Hav en god dag!

Med venlig hilsen

[dit navn]

 

lønforhandling

Vær klar til lønforhandlingen

Det vigtigste i en lønforhandling er at vide, hvad der er vigtigst for dig. Og ikke mindst, hvad der er rimeligt at forvente. Få styr på de to ting og processen vil være væsentlig nemmere og ikke mindst mere behagelig for alle parter. Lad os starte med at gennemgå nøglekomponenterne i et jobtilbud:

Løn

At vide hvad dine færdigheder, ekspertise og erfaring er værd, øger din tillid under en forhandling. Benyt dig af diverse sider til at se lønstatistik, for at få en idé om hvilket niveau du ligger i og hvad du kan forlange. Find ud af hvad mindste beløbet skal være for at gøre dig glad. Men vær ikke bange for at bede om mere.

Ferie

Tilbyder virksomheden 5 eller 6 ugers ferie (alt afhængig af om de tilbyder 5 ferie-fri dage). Selvom vi er rimelig godt stillet i Danmark når det kommer til ferie, så har du stadig mulighed for at forhandle mere ferie ind. Det er ikke ofte man hører om det, men det er på ingen måde umuligt.

Fordele

Typisk så er det begrænset, hvor meget man kan forhandle når det kommer til personalegoder i firmaet. Men det betyder ikke at du ikke bør komme foreberedt med en liste over dine ønsker. Forhør dig om pension, sygesikring, aktier (typisk internationale virksomheder der tilbyder det), wellness fordele osv. så du har et fuldt billede af, hvad du får.

Start dato

Kan du starte øjeblikkeligt eller har du en månedsopsigelse i din nuværende rolle? Eller har du bare brug for lidt mere tid? Uanset årsagen er det helt okay at anmode om at starte senere – inden for rimelighedens grænser selvfølgelig. At spørge om op til tre eller fire uger er helt okay.

Planlagt ferie

Har du allerede planlagt ferie? Sørg for at have en liste forberedt på forhånd, over datoer som du skal have fri på.

At bede om en højere løn, specifikke fordele eller en forsinket startdato er inden for rimelighedens grænser. Så ved forhandlingen handler det om at være tilstede for dig selv. Sørg for at du er taknemmelig, elskværdig og realistisk i hele processen. Den største fejl de fleste laver er at de har urealistiske forventninger. Nøglen er at vide, hvad der vil fungere for dig (i form af løn osv.) – og hvad der ikke vil. Prøv evt. at lave en liste som den nedenfor og have den ved hånden næste gang du skal forberede lønforhandling:

  • Min ideelle løn er:
  • Min minimumsløn er:
  • Lønstatistikken for denne type stilling er:
  • Ideelt set vil jeg gerne have 6 ugers ferie
  • Den normale mændge ferie for denne industri er:
  • Jeg har planlagt ferie på følgende datoer:
  • Som minimum har jeg brug for følgende fordele:
  • Det ville yderligere være ‘rart’ at have følgende fordele:
  • Min foretrukne startdato er:
  • Det tidligste jeg kan starte er:

Husk at du ikke behøver at acceptere et tilbud eller komme med et modtilbud lige med det samme. Det er helt fint at sige, “Tak for denne mulighed. Jeg er virkelig begejstret for tilbuddet, men vil gerne bruge et par dage på at kigge det ordentlig igennem. Vil det være ok hvis jeg melder tilbage til dig [dato]?”

 

 

At lede efter nyt job kan være både spændende og udmattende. Nogle søgninger går hurtigt, mens andre kan tage måneder (eller længere!). At være forberedt på hvert trin i denne proces vil ikke kun spare dig for en masse tid og hovedpine. Men vil også gøre dig til en mere klar og smartere kandidat…og ikke mindst – mere ansat!

Den ultimative jobsøgningsguide: Bogstavelig talt alt du behøver for at lande dit drømmejob
5 (100%) 1 vote

Skrevet af Det perfekte CV

Jobsøgning skal ikke kun være for dem der er dygtige til at sætte noget smart op i Word. Det skal være for alle og det har vi gjort til vores personlige mission. At sikre alle muligheden for en professionelt designet CV skabelon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *