Omskriv dine jobopgaver til jobpræstationer

Du har med garanti fået af vide, at dit CV bør indeholde dine resultater og ikke dine opgaver.

Hvilket er sandt – at nævne dine bedrifter og resultater er den bedste måde at vise, hvad du har opnået på dine tidligere arbejdspladser og dermed vise potentielle arbejdsgivere, hvad du kan gøre for dem. At liste dine ugentlige opgaver, viser det ikke på samme måde.

Så hvorfor ligner de fleste CV’er stadig en jobbeskrivelse? Af en simpelt grund. Fordi det at omskrive dine opgaver til præstationer og resulter er svært. Men når du først har ‘fanget’ det, så garanterer jeg at dine næste CV skrivninger, bliver væsentlig lettere.

Så åben din CV skabelon og gør klar til at opdatere det. Sammen med vores trin-for-trin guide, går vi det igennem og får omskrevet din punkt opstillede opgaver til en beskrivelse af dine præstationer.

Trin 1: Kend forskellen

Lad os holde det simpelt. En job opgave fortæller hvad du gjorde og en præstation beskriver, hvor godt du gjorde det. Lad os tage udgangspunkt i opgaven “planlagde events”. Dette vil blive betragtet som en del af dine opgaver/ansvar. Hvorimod “indsamlede 100.000 kr. ved at sælge billetter til et 200-personers velgørenhedsarrengement” er et resultat af en af dine opgaver.

Hvorfor er det så vigtigt at skelne? Det handler om at fortælle læseren af dit CV, noget som han/hun ikke ved. For det meste så vil læseren udemærket være klar over, hvilke opgaver der ligger i din nuværende titel. Så når du har titlen ‘leder’, så ved læseren godt hvilke opgaver der er tilknyttet din job titel. Det er almindelig viden, at en Receptionist besvarer telefoner, administrerer filer og leverer kundeservice. Så at liste de opgaver i punktform på dit CV er spild af plads. Ved at inkludere dine præstationer maler du i stedet et billede af dine evner – et billede der sælger dine evner.

Nu hvor du forstår forskellen, hvordan får du lavet ændringen på dit CV?

Trin 2: Lave en liste

Start med at udarbejde en liste over alle de ting, der adskiller dig. Stil dig selv følgende for hver af dine jobstillinger på dit CV:

  • Hvad gjorde jeg der var udover mine daglige job opgaver?
  • Hvordan skiller jeg mig ud blandt andre ansatte?
  • Er jeg blevet anerkendt af en vejleder for et godt udført arbejde? Hvornår og hvorfor?
  • Har jeg vundet nogen priser eller anerkendelse?
  • Hvilke nye processer implementerede jeg for at forbedre tingene?
  • Hvilke problemer løste jeg?
  • Har jeg nogensinde konsekvent opfyldt eller overskredet mål eller kvoter?
  • Sparede jeg virksomhedens penge?
  • Hvad har jeg gjort for at være virkelig god til mig arbejde?

Trin 3: Mal billedet med tal

Herefter tager du din liste og tilføjer så mange fakta og tal, som du kan. Hvor mange mennesker er blevet påvirket af dit arbejde? Med hvilken procentdel overgik du dine mål? I stedet for at sige, at du effektivt har administreret et budget, skal du angive, hvor mange penge du har administreret, og hvor mange penge du har sparet.

Ved at kvantificere dine præstationer gør du dem ikke kun lettere at forstå. Du giver læseren en forståelse af det niveau og ansvar der skal til for at du kan levere dit bedste.

Trin 4: Tilføj fordel

Gå derefter dine beskrivelser igennem og tag det et skridt videre ved at tilføje, hvad fordelen var for din chef eller virksomheden. Ved at gøre dette kommunikerer du tydeligt – ikke kun hvad du er i stand til – men også den direkte fordel din nye arbejdsgiver får ved at ansætte dig. Hvilket er præcis det som alle arbejdsgivere gerne vil vide.

Så hvis du har punktet, ‘oprettet 20 månedlige rapporter’ på din liste. Så skriv i stedet noget i stil med, ‘oprettet og forberedt 20 ugentlige og månedlige statusrapporter for at sikre, at kunder modtog rettidig og komplet information’. (og så kan du sikkert forbedre den endnu mere).

Når en arbejdsgiver læser det, så vil han/hun automatisk forstå, at hvis du bliver ansat, så vil du være i stand til at udvikle måder til at yde god service til deres kunder. Når du inkluderer en fordel, så gør du det mere håndgribeligt, hvilket sælger dig bedre.

God fornøjelse!

Skrevet af Det perfekte CV

Jobsøgning skal ikke kun være for dem der er dygtige til at sætte noget smart op i Word. Det skal være for alle og det har vi gjort til vores personlige mission. At sikre alle muligheden for en professionelt designet CV skabelon.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *