professionel linkedin profil

Alle er idag på LinkedIn. Med over 300 millioner brugere og stadig voksende, ved du sikkert allerede at det er her man skaber sit personlige brand.

Men hvordan fanger du recruiters og potentielle arbejdsgiveres opmærksomhed med så mange brugere?

Den absolutte bedste måde er at øge din synlighed blandt dine 'konkurrenter' og have en helt igennem fantastisk profil. Men hvad betyder det helt præcist? Når man skaber et personlig brand, udstråler man nogle værdier som skiller dig ud fra de andre. Du er, kan noget eller gør noget som er anderledes end, hvad alle andre gør. Og det kommunikerer du ud til verden via LinkedIn.

Hvis du ikke orker at læse hele artiklen kan du nøjes med at downloade vores LinkedIn profil checkliste

 

Hvordan gør man det

Størstedelen af arbejdet ligger egentlig i at finde ud af hvad dit personlige brand er. Du kan finde tonsvis af råd og guider til hvordan du skaber et personlig brand, men den gyldne regel er at være autentisk.

Overvej hvad der virkelig betyder noget for dig: din vision, formål, værdier og passion. Find ud af hvad du har til fælles med andre i samme stilling og dine konkurrenter. Og ikke mindst, hvad i ikke har til fælles, men hvad der skiller dig ud.

For eksempel, hvis du arbejder med kunde håndtering. Er du så specialiseret i at håndtere de aller vigtigste kunder? Eller er du personen som kan skabe nye kontakter ud af ingenting? Få også ekstern feedback: Hvad ved andre om dig? Hvad mener de, at der er unikt ved dig sammenlignet med dine kolleger og dine kunder?

At arbejde sig igennem alt dette kan tage tid. Men når det først er gjort har du mulighed for at se hvordan du selv ser dig og sammenligne det med hvordan andre ser dig. Finde ud af hvad der gør dig tiltalende, og hvilke værdier der stemmer overens. Herefter (og nu begynder alt det sjove) skal du finde ud af hvordan du kan samle alt dette i én sætning - en genial, one-liner som summerer dit personlige brand.

Du får lige et par eksempler:

  • Udadvendt office manager med en passion for event planlægning. Alt fra håndtering af kontorets ferier til fantastiske sammenkomster på kontoret, alle vil se frem til.
  • Marketing specialist med fokus på sport og en ekspertise i sociale medier, analyser og Millennials
  • Udvikler med fokus for en god sag: Løsning af problemer i sundhedsvæsnet ved brug af teknologi

Det er på ingen måde let, men når du først har det på plads. Så er det let at lave den om til en elevator pitch - og ikke mindst, din LinkedIn profil.

 

Udtryk dit personlige brand

Når du først har fået din brand sætning på plads, er det på tide at kigge på din LinkedIn profil. Det gode ved LinkedIn er at en komplet profil ligger højt i Google. Typisk inden for de 3 første resultater. Det betyder, at hvis du har en komplet og tiltalende profil er det en god måde at kontrollere hvad andre ser, når de søger efter dig online.

 

Dit billede

Vælg et klart, venligt og professionelt billede. Ved du ikke hvad et professionelt billede er? Tag et kig på de andre profiler, find folk der arbejder for dit drømmefirma, i samme branche og se hvilke type billede de benytter.

Vi har allerede skrevet en lang guide til hvordan du fremstår bedst muligt på dit cv med profilbillede.

 

Din overskrift

For at få det meste ud af din LinkedIn profil, skal du benytte al din tekst med omhu - og det starter med din overskift.

Første trin er at ændre din overskrift så den ikke kun indeholder din job beskrivelse/jobtitel. For eksempel, hvis du er en international designer, så være mere specifik. Er du international fordi du er på en mission om at skabe muligheder for rent vand i andre dele af verden. Eller er du specialiseret i at renovere billeder der er ødelagt efter naturkatastrofer. Ja ja, et lidt overdrevet eksempel, men overdrivelse fremmer forståelse. Lav din overskrift så tiltalende og beskrivende så muligt. Rent faktisk, hvis det giver mening at bruge din brand sætning - så gør det!

 

Dit resumé

Dit resumé er hvor du virkelig kan gå i detaljer. Opsummer hvad du har lært om dig selv, inklusiv dine nøgle værdier, passion, styrker, meninger og personlighed. Beskriv din one-liner brand sætning. Hvad er det dig gør dig til...ja, dig. Og bekræft det med mål der fremhæver dine værdier og ting du har opnået der viser dine kompetencer. Tænk på denne sektion som at den skal beskrive hvor du kommer fra og hvor du er på vej hen. Du fortæller en historie.

Du må heller ikke være bange for at lade din personlighed skinne igennem. Brug størstedelen af indholdet til at beskrive din professionelle profil, men gør plads til en lille del hvor du kan lade din personlighed komme frem.

For eksempel, hvis bæredygtighed er en kerneværdi for dig eller du kan tale 3 sprog, så inkluder det. Det er også helt ok at du kommer med meninger om emner i det felt du arbejder i. Du skal ikke være for radikal (det har det med aldrig at skaffe nogen venner...eller job), men vær bevidst om at folk er mere interesseret i dig, hvis du har nogle relevante holdninger.

Til sidst en lille kommentar om at blive fundet. Hvis dit navn ofte bliver stavet forkert, så overvej at tilføje alternativer i din beskrivelse/resumé. Bare for en sikkerhedsskyld. For eksempel, hvis dit navn er Kasper, så tilføj en lille note i bunden: "Typiske stavefejl: Casper, Kaspar."

 

Din erfaring

Tænk på erfaring-sektionen som en større, bedre og mere interaktiv version af dit CV. Det er et sted hvor du kan dele hvad du har lavet og hvor godt du har klaret det.

Det er vigtigt du husker på at fremhæve de ansvarsområder, der passer sammen med dit personlige brand. For eksempel, hvis du er en journalist, men har lavet lidt design arbejde og fundet ud af at det er retningen du vil nu. Så fokuser på design erfaringen igennem hele denne sektion.

En god ting med LinkedIn er at der ikke er nogen begrænsninger. Du skal ikke holde dig til en enkelt side. Et lille trick kan derfor være at du opretter flere stillinger for samme rolle - specielt hvis du har haft meget forskellige ansvarsområder. Det giver dig mulighed for at uddybe hver enkelt ansvarsområde for sig. Nu skal du ikke gå amok og oprette 10 forskellige stillinger for hver enkelt lille ting du har lavet. Men 2 eller 3 der repræsenterer større ansvarsområder er okay.

En anden stor forskel mellem erfaring-sektionen og dit resumé er muligheden for at integrere medie filer. For hver stilling har du mulighed for at inkludere dit arbejde via et SlideShare, blog indlæg eller andet medie. Du skal selvfølgelig være opmærksom på hvilke medier du vælger at dele og hvordan de passer sammen med dit brand. Billeder vil være de mest iøjenfaldende del af din profil, så benyt dig af at benytte dig af billeder med tekst på (profesionelle memes).

 

Anderkendelser og anbefalinger

En af de bedste funktioner ved LinkedIn er hvor let det er at blive anderkendt og få anbefalinger. Det gør muligheden for at få bekræftet dine kompetencer, super let. Og selvfølgelig, jo flere anderkendelser du har fra andre jo lettere er det at få flere.

Når det kommer til anderkendelser, så tilføj ca. 10 kompetencer. De skal reflektere de kompetencer og erfaringer som du er mest kendt for. Slet alle kompetencer, som ikke matcher dit brand. For eksempel, hvis dit første job var inden for økonomi, men du nu er fokuseret på en karriere inden for online marketing. Så er du ikke interesseret i at du har debitor og kreditor på din liste over anderkendelser. Ideelt set bør du rangere dine anderkendelser i prioriteret rækkefølge, som passer med dit brand.

Hvad er den hurtigste måde at få anderkendelser på? At give dem til andre. Det samme gælder anbefalinger. Du kan også spørge folk direkte om de vil anbefale dig. Send dem en simpel besked til enkelte af dine gode kontakter, og forklar dem at du er igang med at søge job eller er igang med at bygge dit brand. Og bede dem om at fremhæver kompetencer i en anbefaling, som passer overens med dit (nye) brand.

 

Sidste finpudsninger

Som afslutning bør du tilpasse din LinkedIn URL, så det har dit navn eller dit navn, samt din branche (hvis du deler navn med mange). Du bør også melde dig ind i nogle grupper inden for dit område eller industri.

(TIP: Hvis der er grupper du vil deltage i, men som ikke passer til dit brand. Så kan du 'slukke' for gruppe logoet under 'gruppe indstillinger'. Det gør at de ikke dukker op i din profil, men du har stadig adgang til dem.)

Du bør også følge relevante nyhede via LinkedIn Influencers og kanaler, samt relevante virksomheder. Sørg for at du er op til dato med hvad der sker. Og endnu bedre, del det du lærer og læser! Ved at du regelmæssigt poster interessante artikler, tanker om hvad der rør sig i branchen, eller dit eget arbejde, viser du dem der ser din profil, at du ved hvad du snakker om. Det vil hjælpe til med at du fremstår som en ekspert i din branche.

Og forresten, husk at opdatere din privat indstillinger. Du kan slå dem fra så alle dine kontakter ikke får en opdatering hver gang du ændrer en lille ting.

 

Puuhaa! Når du er helt færdig, så få andre venner eller betroede kolleger til at gennemgå din LinkedIn profil, for at se om den udstråler din personlige brand sætning. Der er muligvis nogle rettelser når du har fået lidt feedback.

Ligeledes, uanset hvor perfekt du får den tilpasset, så bør du løbende sikre dig at din profil konstant er opdateret. Hele pointen er jo at sikre at recruitere og andre potentielle arbejdsgivere ser den mest op-til-dato og bedste version af dit online jeg.

 

Har du andre tips eller fået job via LinkedIn, så del dine erfaringer i kommentar feltet nedenunder.

 

Job via LinkedIn: Ultimativ guide til en professionel profil
5 (100%) 1 vote

Skrevet af Det perfekte CV

Jobsøgning skal ikke kun være for dem der er dygtige til at sætte noget smart op i Word. Det skal være for alle og det har vi gjort til vores personlige mission. At sikre alle muligheden for en professionelt designet CV skabelon.

2 Comments

  1. Rigtig god guide!

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *